
Ny rapport: Lærere vil tale højt om vold fra elever
I dag udkommer omfattende rapport om vold mod lærere. En af konklusionerne er, at lærere ønsker mere åbenhed omkring elevers vold og trusler. Børns vold er tabu i dag, og det tabu ønsker lærerne brudt.
Næsten halvdelen - 45 procent - af alle undervisere i folkeskolen, som har deltaget i undersøgelsen 'Chikane, trusler og vold mod undervisere i den danske folkeskole' har svaret, at de mindst én gang i løbet af de sidste 12 måneder har været udsat for en eller flere af de handlinger, som relaterer sig til vold eller trusler om vold.
De hyppigst forekommende former for vold er at blive slået og skubbet, hvilket henholdsvis 29 og 28 procent af underviserne har været udsat for mindst én gang inden for det seneste år.
Lærere efterlyser mere åbenhed om elevers vold
Lærere efterlyser mere åbenhed om elevers vold
Forskerne har konstateret, at en stor del af lærerne oplever det som et tabu at blive udsat for vold og trusler - og at de gerne vil have det tabu brudt. 29 procent af respondenterne giver i deres besvarelser udtryk for, at de har behov for åbenhed og sparring omkring det at blive offer for vold eller trusler fra en elev.
Som en af respondenterne siger i undersøgelsen om hvad der er vigtigt i forhold til at forebygge vold og trusler fra elever: "Åbenhed. At bryde med tabuet - lærere skyder skylden på sig selv."
Langt fra alle volds- og trusselsepisoder bliver registreret. 23 procent af underviserne i undersøgelsen fortæller, at de ikke registrerer al den vold og alle de trusler, de bliver udsat for. Omkring 51 procent af undervisere har ikke registeret nogen af de trusler, de har været udsat for, og omkring 43 procent har ikke registreret de voldshændelser, de har været involveret i. Kun knap 32 procent af de responderende undervisere registrerer alle de voldshændelser, de er udsat for.
Elevers grimme sprog er dagligdag for lærere
Elevers grimme sprog er dagligdag for lærere
Vold og trusler er desværre ikke det eneste, eleverne udsætter deres undervisere for, viser rapporten. Omkring 53 procent af undervisere rapporterer, at elever har chikaneret dem ved at kalde dem have været kaldt nedværdigende ting (for eksempel luder, kælling, idiot) mindst én gang inden for det seneste år. Knap 20 procent fortæller, at de har oplevet at en elev har chikaneret dem ved at true med at udtale sig negativt om underviseren til for eksempel forældre eller andre undervisere.
Trods dette er langt de fleste undervisere trygge ved at færdes på deres arbejdsplads, viser undersøgelsen. Næsten 93 procent er 'enige' eller 'meget enige' i det udsagn, og kun omkring 1 procent angiver, at de ikke er trygge ved at færdes på deres arbejdsplads. Knap 6 procent svarer 'hverken eller'.