Stadig flere lærere ender på invalidepension

Antallet af lærere, som bliver invalidepensioneret er steget voldsomt de seneste år. I 2004 fik 485 lærere invalidepension fra LP. I 2008 er tallet oppe på 1577. Lærerjobbet er for belastende, lyder det fra flere sider - og særligt for de unge.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Størstedelen af pensioneringerne bunder i psykiske problemer. Ifølge Frie Grundskoler, som har gennemgået tallene fra Lærernes Pension, skyldtes en fjerdedel af pensioneringerne i 2002 stress, udbrændthed, depression og lignende. I 2008 gælder det 51 procent.

Formanden for DLF og for Lærernes Pension Anders Bondo kalder udviklingen uacceptabel.

"Man skal ikke blive syg af at gå på arbejde", siger han til Frie Grundskoler.

Han peger på de øgede krav til rummelighed som en faktor i forhold til lærernes øgede belastning.

"Oplevelsen af ikke at kunne gøre det godt nok for nogle af de elever, der har brug for særlig hjælp, er en kæmpe stor belastning. Det er det, vi hører mest om fra vore medlemmer", siger han til Politiken.

Han mener, at det er arbejdsgiverne, der har hovedansvaret for at lærerne ikke bliver syge, men at alle bør arbejde sammen for at løse problemet. Han håber, at den nye arbejdstidsaftale vil give lederne større mulighed for at støtte op om lærerne.

"I stedet for at indsende statistikker får lederen nu tid og frihed til at komme ud og hjælpe den enkelte medarbejder. Jeg tror, det er langt bedre at udnytte lederens ressourcer på den måde", siger Anders Bondo Christensen.

Flere yngre lærere går på pension

Gennemsnitsalderen blandt de lærere, som får tilkendt invalidepension er faldet, fra 48 år og ni måneder sidste år til 47 år og tre måneder i år.

Pensionsrådgiver Karin Jøker taler med mange af de lærere, der bliver pensioneret.

"Jeg synes tit, vi oplever, at de yngre lærere ringer efter kort tids ansættelse og føler sig udbrændte og stressede. Man taler med folk og tænker: For pokker, de er jo kun i trediverne og føler sig allerede udbrændte inden for et fag", siger hun til Politiken.