
Sociolog til lærere: Sig fra over for præstationskulturen
Fokus på præstationer presser lærernes fagprofessionelle stemme så hårdt, at de risikerer at blive ramt af stress og depression. Men lærerne kan godt sige fra – selv om det er svært, lyder det fra sociolog Anders Petersen.
Arbejdet skal kunne måles, vejes, gøres op, tælles og sættes på formel for at få anerkendelse.
Sådan lyder en trend i samfundet ifølge sociolog Anders Petersen. Men den præmis vil han ikke acceptere. Han udgav i 2016 bogen »Præstationssamfundet«, hvor han argumenterer for, at overdrevet fokus på præstation er en del af årsagen til, at en femtedel af danskerne på et tidspunkt rammes af en depression.
I år har Danmarks Lærerforening hyret ham til på seks medlemskonferencer at gøre lærere klogere på, hvordan lærerprofessionen er under pres. Folkeskolen var med til årets første medlemskonference i marts.
»Vi har en professionsidentitet, som vi hører ind under. Problemet er, hvad der sker, når denne professionsstemme holdes nede af andre professioner eller andre logikker. For mig at se sker det i øjeblikket utroligt meget«, siger Anders Petersen.