Det skal ikke være hverdag for lærerne at blive mobbet eller chikaneret i det digitale klasserum, understreger Thomas Andreasen.

DLF: Slå hårdt ned på digital chikane

Lærere skal ikke leve med digital mobning eller chikane i de virtuelle klasserum, mener DLF og opfordrer lærere og skoleledere til at italesætte og forebygge de nye former for problemer, der opstår under hjemmeundervisningen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærer ramt af elevers cyberbullying

En elev, der filmer læreren og deler det på sociale medier. Eller en ukendt elev, der overtager det store billede i Teams og gør grin med læreren foran hele klassen.

Det er, hvad idrætslærer Sarah Lindemann Thøgersen fra Melby Skole har oplevet med nogle klasser i udskolingen. Og det er helt uacceptabelt, anfører formanden for Danmarks Lærerforenings (DLF) arbejdsmiljøudvalg, Thomas Andreasen.

"Det er selvfølgelig noget, der ikke må ske, og det skal ikke være hverdag for lærerne at blive mobbet eller chikaneret i det digitale klasserum. Eleverne gør det måske for sjov, men det er ikke spor sjovt for den, det går ud over", siger Thomas Andreasen.

DLF har udarbejdet nogle retningslinjer for fjernundervisning, som han anbefaler skolerne at bruge.

Oplevelserne har rystet Sarah Lindemann Thøgersen dybt, og derfor er hun optaget af, at skolerne tager digital mobning alvorligt.

"Jeg er nok ikke den eneste lærer i Danmark, der har haft uheldige oplevelser med fjernundervisning. Det kan have kæmpe konsekvenser for den enkelte, når man bliver ydmyget og krænket, som jeg blev", siger hun.

Ifølge DLF er det nødvendigt, at skolerne dels sørger for at implementere nogle tekniske løsninger, der kan forhindre de digitale mobningsmuligheder, dels italesætter problemet og fører en håndfast politik på området.

"Nu har fjernundervisningen kørt et stykke tid, og det er vigtigt, at skolerne følger op på erfaringerne. Det må være en fælles opgave for ledelsen og lærerne at få taget diskussionen og få meldt klart ud til forældre og elever, hvilke regler der gælder under hjemmeundervisningen", siger Thomas Andreasen.

Leder: Onlinebagsiden stikker frem

Skoleledere: En alvorlig sag

Skolelederforeningen har ikke hørt om problemet før, oplyser foreningens formand, Claus Hjortdal, men han anbefaler ikke desto mindre landets skoleledere til at tage det alvorligt.

"Jeg håber, at der er tale om få situationer, hvor det er så grelt, at læreren bliver optaget og lagt på sociale medier. Det er virkelig groft, og jeg opfordrer skolelederne til at reagere hurtigt og konsekvent, hvis deres lærere bliver udsat for den slags", siger Claus Hjortdal.

Selv om han ikke har hørt om problemet fra andre skoleledere endnu, erkender Claus Hjortdal, at den digitale virkelighed til stadighed byder på uforudsete hændelser.

"Vi må være forberedte på, at der sker ukendte ting i den digitale tid, som vi må reagere hurtigt og bestemt på", siger formanden for Skolelederforeningen.

Kan man kræve, at eleverne har kamera på i online-timen?