Ideerne i resursebanken skal have et Skive DNA, fortæller udviklingskonsulent Kirsten Jørgensen i Skive Kommune

Skive etablerer bank med undervisningsforløb

En gruppe på 10-12 lærere skal fra august og fire måneder frem udvikle forskellige undervisningsforløb til brug for lærerne i Skive. Kommunen etablerer en resursebank med oplysninger om mulige eksterne samarbejdspartnere og opgaver til undervisningen. Ideen kommer fra lærerne, fortæller konsulent i kommunen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er et tidligere projekt i Skive Kommune - Rent liv for børn og unge - der har givet ideen til resursebanken. Det handler om åben skole og om at vide, hvem man kan trække på udenfor skolen.

På Mini-Galathea i Limfjorden

"Vi arbejdede meget med eksterne samarbejdspartnere i det projekt og erfarede, at det var vigtigt at have kontakterne på forhånd. Da projektet blev evalueret, kom tovholderne med ideer ude fra skolerne, og en af dem var en resursebank. Så man har et samlet sted, hvor man straks kan se hvad rammerne er, hvem man kan kontakte og hvem, der kan hvad", fortæller Kirsten Jørgensen, der er udviklingskonsulent i kommunen.

Det skal have Skive DNA

"Det skal give mening i et lærerliv at bruge resursebanken. Vi taler om, at ideerne og forløbene skal have et Skive DNA. Der er altså ikke tale om at man kan hente generelle ting som et undervisningsforløb om H. C. Andersen til 4. klasse. Kun hvis der så for eksempel er en aktuel lokal udstilling".

Resursebanken skal indeholde kontaktoplysninger til for eksempel museer og de lokale billedkunstnere.

Stillingerne har været slået op og er blevet søgt af en del lærere. Resursebanken skal laves af en gruppe på 10-12 lærere, der er blevet frikøbt i 4 måneder fra deres skole til arbejdet. Fra 4. august kommer gruppen på kursus, hvor de skal lære at formidle til andre.

"Der skal være en slags ensartethed i beskrivelsen af undervisningsforløbene, og lærergruppen skal lære noget om at skrive til andre, sådan at andre lærere kan overtage det, som de har tænkt. Det kræver noget bestemt", siger Kirsten Jørgensen.

Lærergruppen får derfor støtte fra Center for Undervisningsmidler.

Fra slutningen af 2014 skulle resursebanken være klar til brug på skolerne til inspiration for lærerne.