"Jeg er enig, at vi skal tænke anderledes. En dag som i dag gør reformen mindre uoverskuelig, fordi man får idéer med sig", siger Pernille Lindholt fra Nørre Alslev Skole på Falster.

Konference om reformen: Lærernes møde med virkeligheden

Undervisningsministeriet er taget på charmeoffensiv i det ganske land for at promovere den nye skole. I går stoppede de op på UC Sjælland i Sorø for at fortælle lærere og ledere om reformen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tiden nærmer sig for den nye skoledag.

Derfor har Undervisningsministeriet taget læringskonsulenter og andre reform-fagfolk med rundt i landet til fire konferencer, hvor lærere og ledere kan blive klogere på nogle af elementerne i den nye reform. 

"Rammen er sat - nu skal skolen give mening inden for den", sagde kontorchef i Undervisningsministeriet Anders Andersen til dagens konference.

Mangler sammenhæng

Dagens første oplæg var en præsentation af noget af den forskning, der ligger til grund for reformen.

Kirsten Keis og Lea Gottshalk Rasmussen fra Møns Skole afd. D fik dog ikke meget ud af oplægget om forskning.

"Der var ingen nye tanker i det, synes jeg", siger Kirsten Keis.

"Der mangler en sammenhæng, mellem det der bliver sagt, og det jeg skal ud og undervise i klasseværelserne. Der var nogle konkrete eksempler som for eksempel noget læseteknik. Det gav nogle gode idéer".

Lea Gottshalk Rasmussen nikker samstemmende.

Virkeligheden er bedre

Anderledes begejstret er de to lærere for det sidste oplæg, 'Skolen i virkeligheden', som er et projekt, der blev søsat i Fredensborg Kommune længe inden reformens tid.

'Skolen i virkeligheden' er en portal, hvor lærere, pædagoger og andre kan inspireres til, hvordan undervisning kan tænkes sammen med alt det, der foregår uden for skolematriklen.

Ud over at samle inspiration kan skoler tage kontakt til Inden for kunst, sport, natur, erhverv og så videre.

Desuden kan skolerne benytte sig af forskellige tilbud om at få elever på ekskursion med fagligt udbytte i det lokale erhverv- og kulturliv. 

Fredensborg Kommune har afsat 10 procent - eller hvad der svarer til 400 kroner per elev - om året af de penge, der går til understøttende undervisning, til at få samarbejde op at køre med folk fra det lokale og regionale kultur- og erhvervsliv.

"Vi gør jo de her ting allerede, men idéen om at samle tilbuddene i en portal kan jeg rigtig godt lide", siger Lea Gottshalk Rasmussen.

Kirsten Keis er enig.

"Ja, leddet ud til naturvejlederne og så videre er kortere med sådan et tilbud, og processen er nemmere", siger hun.

Mere overskuelig reform

Efter dagens to oplæg var der workshops om alt fra teknologi til mere bevægelse i undervisningen.

Til den om teknologi blev Pernille Lindholt fra Nørre Alslev Skole på Falster præsenteret for og inspireret af et såkaldt bip-skema, som er en art teknologisk planlægningsværktøj.

Hun tager gode idéer og inspiration med sig hjem til Falster, men mener ikke, at der på konferencen er skabt decideret bro mellem embedsværk og lærere. 

"Jeg er enig i, at vi skal tænke vores undervisning anderledes, og det er fint nok at høre om, hvad der ligger af evidens for for eksempel lektiehjælpen. Nogle gange er der bare langt imellem, hvad embedsmænd og forskere siger, og på hvad jeg oplever på skolen", siger hun. 

"Men en dag som i dag gør reformen mindre uoverskuelig, fordi man får idéer med sig. Jeg tænker også, at vi skal kigge os omkring og engagere os med lokallivet. Derfor var det inspirerende at høre om 'Skolen i virkeligheden'. Måske kan vi lave det samme i min kommune", siger Pernille Lindholt.