Lærerne blev bedt om at prioritere tre vigtige elementer i folkeskoleideal via Mentimeter. Derefter blev denne ordsky dannet. De største ord, er dem, som flest har skrevet.

Lærere formulerer skoleideal

På seks medlemskonferencer i år vil lærere blive bedt om at komme med deres bud på, hvad der skal indgå i DLF’s bud på et skoleideal. Skoleidealet skal være med til at skærpe lærernes fagprofessionelle stemme.

Publiceret

Medlemskonferencer i DLF 

 Professionens stemme og fælles forandringer eroverskriften for seks medlemskonferencer, som DLF holder i år.Konferencerne bliver holdt på DLF's kursuscentre. Det foregår iweekenden. Det er gratis at deltage, og DLF dækker rejseudgifter.Der bliver maks. optaget 7 deltagere per arbejdsplads. Læs mere påwww.dlf.org 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Folkeskolen er stedet, hvor mennesker udvikles til at være den bedste udgave af sig selv med ansvar for fællesskabet".

Sådan lød en gruppe læreres bud på det skoleideal. Omkring 70 lærere var samlet til medlemskonference i DLF i weekenden og her blev der sat gang i arbejdet med at høre mange læreres stemme i debatten om et kommende skoleideal, som er formuleret af DLF.

Beslutningen om, at DLF skal arbejde videre med at formulere et skoleideal blev taget på DLF's kongres sidste år. Og arbejdet med at få lærernes fagprofessionelle stemme til at stå tydeligere er allerede gået i gang. En interessentgruppe af lærere er nedsat og i går var punktet så på dagsordenen på årets første medlemskonference.

"Folkeskolen skal uddanne til, at eleverne har plads til og respekt for forskellighed samt at være i stand til at stille spørgsmål ind i den kompleksitet som verden og dens resurser er en del af", lød et andet bud fra lærerne.

DLF skal formulere et folkeskoleideal

 

Medlemmerne skal involveres

Ord som tryghed, fællesskab, livsduelighed og demokratisk dannelse gik igen, da lærerne i grupper skulle prøve at pejle sig frem til elementer, som kan være en del af DLF's fremtidige skoleideal. Hovedstyrelsesmedlem Jeanette Sjøberg stod for debatten på mødet. Hun takkede for tilbagemeldingerne.

"Vi skal involvere medlemmer både i processen og indholdet. For vi vil meget gerne have deres input med. Det her skal blive lærernes folkeskoleideal, og foruden den interessentgruppe, som allerede er i gang, så er de her medlemsweekender med et meget varieret udvalg af lærere et fantastisk sted at høre lærernes bud", siger Jeanette Sjøberg.

Første bud: Den ideelle folkeskole

 

Skoleideal kan give en fagprofessionel stemme i debatten

Målet er, at DLF's kongres kan stilling til et skoleideal i 2018. De mange bud som lærerne på weekendkurset formulerede blev hængt op og taget med hjem til det videre arbejde.

"Det er deres input og deres holdning. Vi får at vide, hvad der er vigtigt for dem og kan se, om vi rammer rigtigt".

Og Jeanette Sjøberg understreger, at det er et vigtigt arbejde.

"Vi bliver nødt til at formulere, hvad det er lærerne vil med skolen, med eleverne og med undervisningen. Det er der andre, der definerer for os i øjeblikket. Vi får ikke hul igennem", siger hun og uddyber:  

"Det handler om at få lov til at tale om at bruge sin faglige dømmekraft, de vurderinger man kommer med som lærer. De beslutninger man tager i undervisningen også i forhold til eleverne. Vi vil gerne have tillid og anerkendelse af, at de beslutninger, vi tager i klassen, dem er vi også de bedste til at tage".

Dr.pæd. om skoleideal: Dannelse, retfærdighed og velvære  

 

Powered by Labrador CMS