Faggruppernes arbejde skal bidrage til fagenes udvikling helt ude i klasserne.

DLF indstiller 73 lærere til ministeriets grupper for skolefagene

Lærerforeningen har netop indstillet 73 "dygtige lærere med fingrene nede i substansen" til de faggrupper for folkeskolen, som Undervisningsministeriet har nedsat på Merete Riisagers initiativ. 26 af de 73 er nye.

Publiceret

19 faggrupper for folkeskolen

Der sidder mellem tre til seks lærere i hver af de 19 faggrupperfor folkeskolen i Undervisningsministeriet - afhængig af fagetsstørrelse:

Der er faggrupper for følgende fag:

Engelsk
Tysk
Dansk
Matematik
Fransk
Historie
Geografi
Natur/teknologi
Samfundsfag
Kristendomskundskab
Biologi
Billedkunst
Fysik/kemi
Håndværk og design
Idræt
Madkundskab
Musik
Børnehaveklassen
Dansk som andetsprog

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Faggrupperne for de obligatoriske fag i folkeskolen, der skal rådgive Undervisningsministeriet om udviklingen i fagene, skal have nyt blod efter at have siddet i en første treårig periode.

Derfor har Danmarks Lærerforening i tæt samarbejde med de forskellige faglige foreninger anbefalet i alt 73 lærere over for ministeriet til en ny periode i de i alt 19 faggrupper.

Heraf er de 26 helt nye, mens flertallet altså er gengangere, der allerede har deltaget i arbejdet i faggrupperne i de første tre år. Ud over lærerne tæller faggrupperne også videnspersoner fra fx professionshøjskoler eller universiteteter.

66 lærere skal være med til rådgive ministeriet om fagene

Faggrupperne for de obligatoriske fag i folkeskolen blev egentlig etableret af den daværende undervisningsminister Merete Riisager (Liberal Alliance) i 2019 i et forsøg på at reparere på stemningen efter slagsmålet om den målstyrede undervisning. Hele den sag medførte en svækkelse af ministeriets legitimitet blandt lærere, og derfor blev faggrupperne - nogle måneder før folketingsvalget i 2019 - etableret af Merete Riisager med et ønske om at få en tættere og mere systematisk dialog med ikke mindst praktikerne ude på landets folkeskoler.

Modtaget med kyshånd

"Faggrupperne skal - sammen med de faglige miljøer og de faglige foreninger - være med til at udvikle skolens undervisning i de enkelte fag. Og så skal de bidrage til høj kvalitet i en af Undervisningsministeriets vigtige opgaver - nemlig at servicere lærere og ledere ved at udbrede den bedste aktuelle viden om indhold, didaktik og pædagogik i de enkelte fag", lød det fra den daværende undervisningsminister.

Signalet og invitationen blev modtaget med kyshånd blandt lærere, og tilfredsheden blev ikke mindre, da Merete Riisager allerede kort tid efter etableringen af faggrupperne slog fast, at der var behov for flere lærere, sådan at fordelingen mellem praktikere og videnspersoner i faggrupperne i dag er cirka fifty-fifty.

Undervisningsministeren fyrer rådgivere, inden de nåede at mødes

Efter folketingsvalget kasserede den nye socialdemokratiske børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil flere af sin forgængers initiativer og rådgivningsgrupper. Men faggrupperne rørte hun ikke ved.

Og i forbindelse med udløbet af faggruppernes første treårs periode har Børne- og Undervisningsministeriet evalueret faggruppernes indsats og konkluderet, at de kommer med input til forbedringer, og at de har bidraget til mere åbenhed, inddragelse og dialog, hvorfor kvaliteten af ministeriets arbejde med fagene i det hele taget er blevet styrket.

Formanden for Danmarks Lærerforenings undervisningsudvalg, Regitze Flannov, er godt tilfreds med, at aktive, dygtige lærere "med fingrene nede i substansen" deltager med rådgivning og udvikling af fagene i Undervisningsministeriet.

"Vi kan lære af hinanden"

"Da de i sin tid blev nedsat, var den store sag jo, at man skulle væk fra den målstyrede undervisning og se mere helhedsorienteret på fagene - og det har de jo bidraget til. Vores ambition i DLF er, at vi kan lære noget af dem, og de kan lære noget af os. Lærerne i faggrupperne repræsenterer selvfølgelig faget og deres kolleger i faget og ikke DLF, men det betyder jo ikke, at vi ikke alle kan nyde godt af at have dialog med hinanden. Vi er i hvert fald interesserede i at have fokus på fagene og deres indhold og på, hvad der sker i fagene, og hvad udfordringerne er", siger Regitze Flannov.

Blog: Faggrupper og tysk

Derfor bliver de nyudpegede medlemmer i faggrupperne inviteret til et møde i DLF den 28. maj, "hvor vi kan høre lidt om hinandens arbejde", oplyser Regitze Flannov.

Ifølge Åse Bonde, der er uddannelsespolitisk konsulent i DLF, er de indstillede lærere "virkelig dygtige faglærere med fingeren på pulsen i forhold til fagets udvikling".

"Det har været utroligt vigtigt og meget rigtigt set af Merete Riisager at få lærerne tættere på ministeriet, og det har vi hilst velkomment lige fra starten. Vi har i samarbejde med de faglige foreninger indstillet alle de lærerrepræsentanter, der sidder i faggrupperne. Da der så har været en del udskiftninger i mange af grupperne, har vi aftalt med ministeriet, at dem, der sidder der i forvejen, kan blive genindstillet. Nogle har så ikke ønsket at blive genindstillet, så der kommer en del nye nu. Men der er også en del, der fortsætter arbejdet", siger Åse Bonde.