Ministeren spørger: Hvad kan vi lære af corona-skolen?

Lukkede skoler og digital undervisning, færre i lokalerne og færre eksamener er noget af det, der har præget skolen under coronakrisen. Nu spørger undervisningsministeren skolens interessenter, hvilke erfaringer, vi kan tage med videre.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Børne- og undervisningssektoren har været nødt til at omstille sig på rekordtid på grund af covid-19 på nogle helt grundlæggende områder som blandt andet rammer for leg, undervisning, fysisk fremmøde og relationer. Det arbejde er jeg dybt imponeret over. Alle de erfaringer, der følger med så stor en omstilling - både de gode og de dårlige - skal vi samle sammen, så vi alle kan blive klogere. Og til arbejdet har jeg brug for input fra sektoren. Derfor har jeg inviteret en række organisationer til en snak om det forestående arbejde", siger børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil på uvm.dk

Hun har bedt Danmarks Evalueringsinstitut indsamle erfaringer og har indkaldt repræsentanter for grundskolens interessenter til møde i morgen fredag den 12. juni. 

Folkeskolen.dk har tidligere spurgt blandt andre formand for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening Regitze Flannov og formand for KL's børne- og undervisningsudvalg Thomas Gyldal, hvad de mener, der er værd at tage med sig fra forårets coronaskole:

DLF: Corona-perioden har vist, hvor meget bedre skoledagen vil være, hvis den blev kortere KL: Nødundervisningen minder mange steder om den understøttende undervisning DLF til KL: I har misforstået, hvad man bruger fagtimerne til