Stine Nørregaard Schaksen mødes med eleverne på google meet, hvor hun og kan vise dem, hvordan de skal arbejde praktisk, og de kan vise hende, hvad de laver.

Se hvad dine kolleger gør med håndværk og design i coronaens tid

Se 'Made in Denmark', skitsér et møbel fra dit hjem, lav et flettehjul. Det skorter ikke på gode ideer til fjernundervisning hos de lærere, som stadig underviser. Stine Nørregaard Schaksen er én af dem. "Jeg spurgte faktisk ikke min leder, før jeg gik i gang, for mig handler det også om stolthed i faget", fortæller hun.

Publiceret

bud på onlineundervisning frahåndværk og design-lærere

Rikke Richtendorff: Jeg har lavet en padlet, hvor eleverne kanlægge billeder af noget, de har lavet hjemme. De har måske lært atstrikke, hækle, bygget en fuglekasse eller noget andet, de harmaterialer til hjemme. Jeg har desuden fået tilsendt billeder afelever, der hjælper med forskellige håndværksmæssige ting ihjemmet.

Maja Hauberg: Mine elever har fået en skriftlig opgave (som deskulle have haft lidt længere henne på foråret), de deler med migog så kan jeg give feedback

Lærke Grove: 4. klasse laver design i et kendt tegneprogram. 5.klasse laver navneskilte til næste års mapper i et kendttegneprogram (vi genbruger gamle mapper ) 6. klasse laver moodboardover temaet genbrugsmaterialer til årets sidste forløb, hvor deskal lave en brødkurv i et genbrugsmateriale.

Wisti Pedersen: Valgfags eleverne skal opdatere deres egenportefolie-hjemmeside til 100 %. Mellemtrinnet har fået mulighedfor at løse en af Clio-portalens H&D tegne-samtale opgaver. Ogellers nyde tiden til egen kreativitet omkring hjemmet. Måske fårde en frivillig "Skove i skolen" opgave i næste uge. Som lærer viljeg nok tilse deres igangværende projekter op til skolestarten, såingen ting mangler og alt ligger klart til en effektiv start.

Hanne Brink Erichsen: Mit valgfagshold afleverer en opgave, hvorde har tegnet skitser af møbler i eget hjem. Så de øver det. Og såhar de fået en persona, de skal beskrive. Næste bliver nok en lilledesignopgave ud fra personaerne og dertil lave skitser og en lillemock op i pap fra papkasser. De skal sende billeder og begrundelsefor deres valg i designprocessen .

Anja Weber: Jeg har taget udgangspunkt i et forløb på Clio.Eleverne går i 6. klasse, og de skal, kun hvis muligt, lave enarbejdsstation af genbrugsmaterialer, hvor de kan opbevareblyanter, farver, clips og saks m.m.

Joan Krongaard: Jeg har lagt link ind til nogle opgaver, der kanløses med ting man typisk har hjemme. Desuden er der link tilsider, hvor man kan få ideer og til udsendelser man kan se. Altmateriale jeg har sendt ud er kun til inspiration for dem, dergerne vil lave noget kreativt i perioden. Jeg har opfordret dem,der laver noget til at sende billeder af deres projekter. Så ingenskal arbejde med faget, men har mulighed for det

Charlotte Wedel: Mine elever er blevet sat til at lavestring-art hjemme. I håbet om at man næsten altid har et stykke træog nogle søm liggende. Efterfølgende skal de bruge garn.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Umiddelbart har lærerne ikke pligt til at give eleverne undervisning i håndværk og design, mens de er hjemme fra skole, med mindre de skal til eksamen i år. Alligevel har mange skoler valgt at tage faget med, når der skal planlægges nødundervisning. Og der er mange kreative forslag til, hvad man kan sætte eleverne i gang med.

Blandt folkeskolen.dk's bloggere er der en ide om at lave zero waste-projekter som fx klude af gamle strømper fra Sarah Urgaard.

Zero waste håndværk og design derhjemme

Den faglige rådgiver Katrine Diduch nævner, at der er masser af online-aktivititer på læringsportalerne, men anbefaler, at man i stedet beder eleverne gå offline og fx tale med deres forældre eller bedsteforældre (pr telefon) om, hvordan de havde sløjd eller håndarbejde i skolen for via samtalen at få et historisk indblik i faget. Hun henviser også til en masse aktiviteter, man kan lave udendørs.

Online og/eller offline hjemmeundervisning i håndværk og design?

Gå i skoven og bag boller

Blogger Niels Lyngbo mener derimod, at man skal lytte til ministeriets ord om, at der kun er nødundervisning i hovedfagene, hvilket han illustrerer med en gaffatapet fuksvans.

"Billedet af saven, der er tapet fast med gaffa, skal selvfølgelig ikke tages bogstaveligt. Hvis børnene har mulighed for at snitte, sy eller gå i skoven med mor, er det jo skønt. Vi skal bare ikke presse dem. Masser af gode ideer opstår, når man får tid til at kede sig. Gå i skoven, bag boller, slib spisebordet, lav noget, hvor sanserne kommer i brug", skriver han.

Corona-aktivitet

De to holdninger går igen i de 42 svar, der er kommet, da folkeksolen.dk/h&d spurgte ud i facebookgruppen for håndværk og design efter, hvad lærerne gør med faget. En god portion holder sig til, at der ikke skal undervises, og mange mener ikke, at det er en god ide. Mens en anden god portion kommer med masser af kreative forslag til undervisning. Se de mange forslag i boksen.

Noget de kan lave uden at spørge mor og far

Stine Nørregaard Schaksen, som underviser i håndværk og design på Gilbjergskolen i Gilleleje, er en af de lærere, som giver sine elever opgaver.