"Vi kan ikke levere det samme, som vi normalt kan. Derfor må vi tilpasse kravene til eleverne – både i eksaminer, men også i de krav vi stiller for at komme videre på en ungdomsuddannelse. Og så skal vi være opmærksomme på, at rigtig mange børn og unge mest af alt har et socialt efterslæb, som vi i fællesskab skal være opmærksomme på, når vi kan åbne samfundet og skolerne igen", siger Gordon Ørskov.

Lærerforeningen: Skoledagene er nødt til at være kortere end normalt

Hjemsendelsen er blevet forlænget, og eleverne skal have nødundervisning. "Det skal resultere i kortere skoledage og færre fag, så vi også kan tage os af elever, der møder på skolen til nødpasning", siger formand for Lærerforeningen Gordon Ørskov.

Publiceret Senest opdateret

Lærerforeningen bakker op om den fortsatte nedlukning. Men i en pressemeddelelse understreger foreningen, at der skal frigøres resurser til at sikre ordentlige forhold for de lærere og elever, der fortsat møder op i skolen hver dag.

"Det bliver en lang vinter, hvor lærerne skal kunne holde til det bliver forår, og vaccinen slår igennem. Alle er ved at være slidte, så nu er det ekstra vigtigt, at vi passer på hinanden", siger Gordon Ørskov Madsen.

Han understreger endnu engang, at selvom specialskoler og specialklasser holder åbent, så er det meldt klart ud fra Børne- og Undervisningsministeriet, at man også her kan gå over til nødundervisning for at overholde sundhedsretningslinjerne.

"Det skal bruges, så vi kan klare opgaven de kommende måneder".

Eksamen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Såvel undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil som lærerformanden understreger, at man ikke kan have de samme forventninger til nødundervisnigen og elevernes udbytte af den som normalt. Pernille Rosenkrantz-Theil har slået fast, at sommerens eksaminer og prøver - hvis de gennemføres - vil afspejle det meget anderledes år, der har præget folkeskolen.

"Vi er på vej med input til ministeren til, hvordan vi skal afslutte skoleforløbet for afgangseleverne, så vi både tager hensyn til elevernes behov for at markere en afslutning for fagene, og samtidig det faktum at der ikke har været den samme undervisning som vanligt", siger Gordon Ørskov Madsen.

Lærerforeningen er i dialog med de faglige forenigner for de enkelte fag om, hvordan 9.-klasssernes afslutning kan gribes an.

Powered by Labrador CMS