Debat

»Unite for quality education«

Udfordringerne ligner hinanden mere, end man umiddelbart får øje på, når man ser de meget forskellige forhold, lærere underviser under verden over. Vores verdensorganisation Education International – EI – kalder vores fælles udfordring og mål »Quality education«.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Uanset om du er lærer i et fattigt afrikansk land og skal undervise 150-200 seksårige elever ad gangen, eller du skal klare inklusion uden tilstrækkelig støtte i Danmark, så forsøger lærere at skabe kvalitet i undervisningen. Som fagforening kæmper vi for at skabe rammer, der gør det muligt.

Definitionen på »kvalitet« i uddannelse bør give anledning til en bred samfundspolitisk debat. Lærerorganisationer i hele verden ønsker at debattere, hvad vi skal uddanne kommende generationer til at kunne, og hvilket menneskesyn vi bør have som samfund.

Ove Kaj Petersen, som har skrevet bogen »Konkurrencestaten« om det danske samfund, beskriver mennesket som opportunistisk eller »egennyttigt«. I den logik er målet med uddannelse at give eleverne konkrete færdigheder, som de kan bruge til at virkeliggøre deres ønske - at tjene (mange) penge til sig selv og derigennem tjener de også (konkurrence)statens interesse. I den forståelse er skolens opgave reduceret til at skabe gode testresultater. Folkeskolereformens succeskriterium følger konkurrencestatens logik, for ifølge den nye lovgivning vil staten tjekke kommunerne for, om eleverne klarer sig godt i de nationale test i læsning og regning.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Blogindlæg: Jeg blev ikke valgt til EIs styrelse 

Internationale private firmaer står klar med mere »effektive« løsninger. Disse private firmaer tjener i øjeblikket mange penge på fattige familier i udviklingslandene og på uddannelse i USA og Storbritannien.

Det, som lærerorganisationer i hele verden kalder »The Germ« (Global Educational Reform Movement), hvor regeringer strømliner uddannelsessystemer i stil med det, vi har set i Danmark med blandt andet flere test, baner vejen for, at private firmaer kan udvide deres virksomhed til flere lande.

For lærere handler kvalitet imidlertid ikke bare om at få gode testresultater. Og lærerne ved fra kendskabet til eleverne, at konkurrencestatens menneskesyn er for snævert, og at det ikke stemmer overens med virkeligheden.

Derfor deltager DLF såvel nationalt som internationalt i diskussionen om, hvad det er, vi vil med vores uddannelser, og vi deltager i EI's kampagne »Global response«, som går imod tendensen til privatisering af uddannelser verden over.