Fejl i tal om lærernes arbejdstid

En ny Uni-C-rapport viser, hvor meget lærerne underviser. Stikprøver afslører dog fejl flere steder. DLF kalder rapporten "utroværdig", og KL laver egne undersøgelser for at sikre brugbare tal.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsministeren mener, at man kan skaffe 3.000 lærerstillinger blot ved, at lærerne alle steder underviser lige så meget, som de gør i de kommuner, hvor de står mest i klassen. Men beregningerne bygger på tal, som er fejlbehæftede.

"Lærerne skal tilbringe mere tid med eleverne. Hvis alle Danmarks folkeskolelærere underviser lige så meget som i de fem kommuner, hvor lærerne underviser mest, kan det frigive omkring 2,3 millioner undervisningstimer på hver 60 minutter. Det svarer til mere end 3.000 fuldtidsstillinger og kan give undervisningen i folkeskolen et væsentligt løft", siger undervisningsminister Tina Nedergaard i en pressemeddelelse i forbindelse med offentliggørelsen af Uni-Cs rapport "Folkeskolelærernes undervisningsandel".

Stikprøver afslører dog fejl i indberetningerne flere steder. Folkeskolen har talt med flere kommuner, som sår tvivl om konklusionerne i rapporten. Se artiklen "Fejl i flere stikprøver" til højre for denne artikel.

KL gennemfører egne undersøgelser

I KL anvender man slet ikke Uni-C's tal, fortæller Nanna Abildstrøm, kontorchef i overenskomstkontoret:

"Vi bruger ikke Uni-C's tal. Alle de gange vi har haft brug for at vide noget om lærernes arbejdstid, og hvad de bruger deres arbejdstid til, herunder hvor meget de underviser, så har vi foretaget vores egne undersøgelser for at få tallene så valide som overhovedet muligt", siger hun.

Formand for DLF's overenskomstudvalg Gordon Ørskov Madsen mener, at Uni-C's rapport er "utroværdig og ubrugelig".

"Rapporten er fyldt med så mange påviselige fejl, at man ikke kan bruge den til noget. De store forskelle mellem skoler i samme kommune er urealistiske. Uni-C har selv været nødt til at se bort fra mange indberetninger, fordi de ikke giver mening. Men selv om de største yderpunkter er trukket ud af rapporten, er der stadig skoler med, hvor undervisningsprocenten nærmer sig 50. Det kan slet ikke lade sig gøre med den arbejdstidsaftale, vi har indgået. Der ligger også noget i den anden ende af skalaen. Ingen skole har råd til en undervisningsandel, der er helt nede på 21 procent. Det viser vores undersøgelser".

32 timers arbejdsuge

Gordon Ørskov Madsen mener desuden, at det er helt hen i vejret, at Uni-C beregner lærernes undervisningsprocent med udgangspunkt i bruttotimetallet. Det vil sige inklusiv ferie, feriefridage og helligdage, der falder på hverdage.

"Det er det samme som at påstå, at man i Danmark har en 32 timers arbejdsuge, fordi resten op til de 37 bruges på ferie og helligdage. Det kan man ikke. Det er ikke seriøst".

I Uni-C siger Karsten Vest Nielsen, underdirektør, Koncern-IT og Statistik:

"Det er kommunernes ansvar at sikre, at der indberettes korrekt. Kommunerne har været præsenteret for de indberettede data, og der har været flere muligheder for at rette eventuelle fejl i indberetningerne".

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra undervisningsminister Tina Nedergaard.