"Vi har en fælles forståelse, der er underskrevet. Den skal ændres, så den kommer til at hedde en aftale. Det er vi enige om, og det er et godt udgangspunkt", siger formand for Hvidovre Lærerforening Flemming Ernst.

Ny arbejdstidsaftale gør en forskel i Hvidovre

Lærernes nye centrale arbejdstidsaftale betyder, at lærerne i Hvidovre går fra at have en fælles forståelse til at få en lokalaftale.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Formand for Hvidovre Lærerforening Flemming Ernst og centerchef i Hvidovre René Rasmussen Sjøholm har holdt deres første møde for at få lokalt liv i ordene i den centrale arbejdstidsaftale A20, som KL's og lærernes forhandlere har indgået.

Flemming Ernst fortæller, at aftalen kommer til at bygge oven det gode samarbejde, kreds og kommune allerede har.

"Vi har kigget på, hvilke temaer der er relevante at drøfte. Vi har en fælles forståelse, der er underskrevet. Den skal ændres, så den kommer til at hedde en aftale. Det er vi enige om, og det er et godt udgangspunkt. Nu vil vi så forsøge at udbygge det, vi har, med elementerne fra A20", siger Flemming Ernst.

Han fortæller, at både kommune og kreds mener, at den fælles forståelse og samarbejdet omkring lærernes arbejdstid har fungeret godt i Hvidovre.

"Men der er ting, som man godt kan justere på. Det gør vi nu. Vi tager udgangspunkt i vores eget, og så supplerer vi med A20", siger han.

Klar til at udbygge fælles forståelse

Centerchef i Hvidovre René Rasmussen Sjøholm mener, at samarbejdet Hvidovre er fint afspejlet i Lærerkommissionens rapport, der i høj grad fokuserede på vigtigheden af samarbejde.

"Hvis jeg skal være helt ærlig, tror jeg ikke, A20 bliver kilde til de helt store ændringer i Hvidovre. Vi var allerede langt i henhold til samarbejdet og har indtil nu arbejdet med en fælles forståelse, indtil der blev udarbejdet et central arbejdstidsaftale. Vi er ikke afvisende over for fremadrettet at skulle arbejde efter en lokalaftale, men har som sagt afventet A20. Udgangspunktet for vores fremadrettede samarbejdsproces bliver vores fælles forståelse, og så vil vi naturligvis se nærmere på og implementere de elementer fra A20, som giver mening i en Hvidovre-kontekst", siger han. 

Han anerkender samtidig, at en lokal arbejdstidsaftale kan have stor betydning for lærerne i Hvidovre. 

"Vi vil signalmæssigt bevæge os fra, at det er en fælles forståelse til, at det er en arbejdstidsaftale. Nu skal vi i den kommende tid se, om vi kan nå til enighed, men jeg er absolut fortrøstningsfuld", siger han.

Overblik: Det har lærerne stemt ja til

Arbejdstidsaftale med meget afrapportering

Der er dog også elementer i den nye centrale arbejdstidsaftale A20, som René Rasmussen Sjøholm helst var foruden.

"Vores samarbejde i dag er primært baseret på god dialog og knap så meget på afrapportering og dokumentation, som A20 desværre lægger lidt op til. Heldigvis har vores lærerkreds samme oplevelse. Det ser lidt ud til, at det er arbejdstidsaftale, der er lavet efter laveste fællesnævner for samarbejde i kommunerne. Der er vi allerede meget længere i Hvidovre".

Målet er, at kreds og kommune kan indgå en lokal arbejdstidsaftale baseret på den nuværende fælles forståelse og den nye centrale arbejdstidsaftale allerede inden jul. Hvis det ikke lykkes, så skal det gerne ske kort efter nytår, siger René Rasmussen Sjøholm.

"Vi vil gerne have tid til at drøfte det grundigt med vores skoleledere og tillidsrepræsentanter. Noget af det vigtige i en lokal aftale er at sikre, at vi får formidlet indholdet og får skabt en fælles forståelse for det. Ord kan tolkes forskelligt. Da vi justerede vores fælles forståelse i foråret stod vi skulder ved skulder med behørig afstand og fremlagde den fælles forståelse, og så sad de lokale skoleledere og tillidsrepræsentant sammen hjemme på skolen og fulgte med på skærmen. På den måde kunne de sammen drøfte indholdet bedre ud på skolerne. Det fungerede rigtig godt, og det skal der være tid til at gøre igen".

Skolestart: 90 procent af lærerne har en lokal arbejdstidsaftale