Arbejdstid - lokalt
24   25

Skolestart: 90 procent af lærerne har en lokal arbejdstidsaftale

84 ud af 98 kommuner har indgået en arbejdstidsaftale med den lokale lærerkreds om rammerne for lærernes arbejdstid, som gælder det nye skoleår. To nye er kommet til, men ét sted har lærerne mistet deres arbejdstidsaftale.

"Lokalt har man vist vejen", siger formand for Overenskomstudvalget i DLF Gordon Ørskov Madsen. DLF's optælling af arbejdstidsaftaler, som er gældende fra skolestart i år, viser, at 90 procent af lærerne kommer til at arbejde efter rammer, der er aftalt med lærerforeningen lokalt.

Gordon Ørskov understreger dog, at der er stor forskel på indholdet af de aftaler, der bliver indgået rundt om i landet.

Artiklen fortsætter under banneret

Mange steder har man genforhandlet lærernes arbejdstid i løbet af det seneste år. Vejen, Køge og Herning er de kommuner, hvor det i år er første gang, man har landet en kommunal arbejdstidsaftale. Hernings aftale træder dog først i kraft 1.august 2021 (Tilføjet 4/8 2020 kl. 11.05).

"Der er en del, der har justeret i deres lokale aftaler.  Noget har måske ikke fungeret så godt, som de lokale parter har ønsket. Og så har vi fået et par nye aftaler. Jeg vil gerne nævne Køge, som har haft skoleaftaler, men nu har fået en kommunal aftale. Det er et stort fremskridt, og den nye aftale er blevet til i et godt samarbejde mellem kommune og kreds. Det samme er tilfældet i Herning", siger Gordon Ørskov.

Esbjerg Kommune og Esbjerg Lærerkreds havde en arbejdstidsaftale sidste skoleår. Men da aftalen skulle genforhandles, fandt lærerkredsen, at kravene fra kommunen ville forringe de nuværende vilkår. Derfor har Esbjergs lærere ikke aftalte rammer for arbejdet i det nye skoleår. 

Gordon Ørskov Madsen mener, at forårets arbejdstidsforhandlinger centralt kan have haft betydning for de lokale forhandlinger rundt om i landet.

"Nogle steder har det betydet, at man har været afventende med at indlede forhandlinger, mens man andre steder har brugt kommissionens rapport som inspiration. Vores signal til kredsene har været, at de skal indgå lokale aftaler og gå ind i forhandlinger, hvis de har muligheden for det. Så kan man altid justere sin lokale aftale eller ændre den, hvis der er elementer i den centrale aftale, der er bedre, end det man har lavet lokalt".

KOMMUNER MED LOKALAFTALE/FÆLLES FORSTÅELSE SKOLEÅRET 2020/2021

Albertslund kommune
Allerød kommune
Ballerup kommune
Bornholm kommune
Brøndby kommune
Brønderslev kommune
Dragør kommune
Egedal kommune
Favrskov kommune
Faxe kommune
Fredensborg kommune
Fredericia kommune
Frederiksberg kommune
Frederikshavn kommune
Frederikssund kommune
Furesø kommune
Faaborg-Midtfyn kommune
Gentofte kommune
Gladsaxe kommune
Glostrup kommune
Greve kommune
Gribskov kommune
Guldborgsund kommune
Haderslev kommune
Halsnæs kommune
Hedensted kommune
Helsingør kommune
Herlev kommune
Hillerød kommune
Hjørring kommune
Holbæk kommune
Horsens kommune
Hvidovre kommune
Hørsholm kommune
Ishøj kommune
Jammerbugt kommune
Kalundborg kommune
Kerteminde kommune
Kolding kommune
København kommune
Køge kommune
Lejre kommune
Lolland kommune
Lyngby-Taarbæk kommune
Læsø kommune
Mariagerfjord kommune
Middelfart kommune
Morsø kommune
Nordfyns kommune
Nyborg kommune
Næstved kommune
Odder kommune
Odense kommune
Odsherred kommune
Randers kommune
Rebild kommune
Ringkøbing-Skjern Kommune
Ringsted kommune
Roskilde kommune
Rudersdal kommune
Rødovre kommune
Samsø kommune
Silkeborg kommune
Skanderborg kommune
Skive kommune
Slagelse kommune
Solrød kommune
Sorø kommune
Stevns kommune
Struer kommune
Svendborg kommune
Syddjurs kommune
Sønderborg kommune
Tønder kommune
Tårnby kommune
Varde kommune
Vejen kommune
Vejle kommune
Vesthimmerlands kommune
Viborg kommune
Vordingborg kommune
Aabenraa kommune
Aalborg kommune
Aarhus kommune

Han fortæller, at lokalaftalerne også har haft betydning for forhandlingerne med KL om en central arbejdstidsaftale for danske lærere:

"Vi har i vores centrale forhandlinger gjort alt, hvad vi kunne for at lade os inspirere af lokale aftaler og lokale samarbejder. Lærerkommissionen har også peget på, at vi skulle lade os inspirere. Kommissionsrapporten viser, at har man en arbejdstidsaftale, så gør det noget godt ved arbejdsmiljøet, det gør noget godt ved samarbejdet, det gør noget godt for den måde, man opfatter sit arbejde på og også ved elevernes resultater af undervisningen", siger Gordon Ørskov.

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ