Kvinder tryner de mandlige lærerstuderende

På Læreruddannelsen Vordingborg har de sat fokus på en særlig minoritetsgruppe - mændene. Undervisere oplever, at kvinderne dikterer, hvad det vil sige at være en "god studerende". Og så må mændene ellers bare underordne sig.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kaster man et blik på kønsfordelingen, er læreruddannelsen for længst blevet et kvindefag. De sidste ti år har to tredjedele af de studerende på læreruddannelsen været kvinder, og man skal snart flere årtier tilbage for at finde et flertal af mænd på uddannelsen.

Ifølge en række undervisere på Læreruddannelsen Vordingborg føler mændene sig i dag mere og mere pressede af den kvindelige måde at være lærerstuderende på.

"Vi kan se, at lærerstudiet fungerer på kvindernes præmisser. Vores undervisning er meget henvendt til dem, der kan sidde stille med overstregningstuscherne og tage pæne, fyldige notater, hvilket typisk er kvinderne. Og det går ud over den tilbagelænede og ustrukturerede type mand, der har en helt anden måde at studere på", siger underviser Gitte Rask, der sammen med en gruppe af undervisere og studerende på UCSJ, Læreruddannelsen Vordingborg, har sat fokus på det at være mandlig studerende.

Gitte Rask mener, at flere mænd end kvinder falder fra uddannelsen, fordi den ikke længere kan rumme de typer mænd, der føler sig overmandede af de "pæne" kvinders måde at gøre tingene på.

"Til dagligt oplever vi, at mange mandlige studerende putter sig eller bliver sat på plads af de kvindelige studerende. Det er som om, at den måde, hvorpå mænd studerer, ofte bliver underkendt af kvinderne, som har et helt klart billede af, hvordan man skal være studerende", siger hun.

Forsker: At være i undertal presser mændene

Kønsforsker ved Aalborg Universitet, Lotte Bloksgaard, mener, at skiftet fra at være et mandefag til et kvindefag har medført et fald i status, og det kan også afspejles i antallet af mandlige søgende til uddannelserne.

"Mændene er blevet en minoritet, og vi ved fra forskningen, at det kan være meget slidsomt at være i mindretal på en arbejdsplads og på en uddannelsesinstitution, fordi man er meget synlig og skiller sig ud. At være i mindretal kan dog også være en fordel, fordi man får meget opmærksomhed, men ofte vil det medføre et øget pres med hensyn til præstationer", forklarer Lotte Bloksgaard.

De dominerende i fagets, i det her tilfælde kvinderne og deres kultur, måde at være på og omgangsformer bliver naturligt de fremherskende, og det kan være svært for mændene at danne en modkultur, siger hun.

"Så det kræver, at man underordner sig, ellers bliver man nødt til at danne en modkultur, og hvis man skal gøre det, så kræver det, at man er lidt flere mænd".

Gør op med kønsstereotyperne

Og for at få flere mænd bliver man også nødt til at gøre op med kønsstereotyperne og den grundlæggende forståelse af køn (at kvinder er sådan, og mænd er sådan), mener Lotte Bloksgaard.

"Det handler om at få gjort opmærksom på over for mændene, at der faktisk er plads til forskellighed på læreruddannelsen, og at det ikke er en kvindelig uddannelse," siger hun.

Derfor kan det også være en god idé at reklamere udadtil, hvis man optager flere mænd end andre uddannelser, fordi mænd naturligt vil søge hen, hvor der er andre mænd som dem selv. Så man får noget mandligt samvær, der gør det muligt at danne en nødvendig modkultur og potentielt gøre læreruddannelsen mere attraktiv for mænd.

Mændene er jo ikke dumme

I det forgangne skoleår har underviserne haft fokus på studiemiljøet, og hvordan man bedre kan fastholde de mandlige studerende gennem forskellige sociale arrangementer og foredrag.

Som noget nyt vil de også sætte fokus på undervisningen, og hvordan mændene kan berige med alternative vinkler. Både i deres egen undervisning på læreruddannelsen og i deres praktikperiode på skolerne.

"Mændene er jo ikke dumme, bare fordi nogle af dem har en alternativ måde at studere på. Til gengæld kan de noget med ungerne, og de kan sagtens sætte sig ind i tingene og lære noget, når der er en konkret opgave, der skal løses", siger Gitte Rask.