På Lindehøjskolen i Herlev har valgholdet i musik allerede været til afgangsprøve, fordi deres undervisning er samlet på hele dage gennem 7. og 8. klasse

Musiklærere: Nu er det så også vores opgave at lære dem at gå til eksamen

Søren Flindt og Louise Rosing-Schow nåede at have deres musikvalghold oppe til afgangseksamen midt i corona sidste år, så de er en anelse mere erfarne end mange andre musiklærere. ”Vi er helt klart også mindre hårde i år, end vi var sidste år, hvor alt var nyt for os”.

Publiceret Senest opdateret

”Det er herrefedt”, lyder det fra Louise Rosing-Schow om musikeksamen. ”Men det er også et stort arbejde, og der er mange opgaver i det, som ingen taler om”.

Men sådan er det ofte som musiklærer, oplever hun.

At man får en masse små ekstraopgaver, som man skal være opmærksom på for at få tid til morgensamling, fællessang og så videre. Hendes kollega Søren Flindt og censor Ruben Engelhardt er enige.

Ruben Engelhardt havde sit musikhold til eksamen før jul, og i modsætning til Louise og Sørens hold på 11 elever, havde han 21 elever, så han har måtte ud og finde ekstra instrumenter og låne andre faglokaler for at få logistikken til at gå op til den tidskrævende eksamen.

Det er anden gang, Søren Flindt og Louise Rosing-Schow prøver at have musikhold oppe til afgangsprøve. Censor Ruben Engelhardt havde sine elever oppe før jul.

”Det kan helt klart mærkes, at I har haft så få elever, at I har kunnet give dem mere individuelt".

"Jeg havde meget større spredning på mit hold, og jeg syntes, det var stressende med eksamen. Det er ikke sjovt at give lave karakterer til elever i et fag, som de selv har valgt. Til gengæld er det skidefedt at få lov at give 12-taller i dag”, fortæller han.

"Jeg må ud og kramme dem", udbryder Louise Rosing-Schou så snart alle elever har fået deres karakterer.

De tre lærere nåede lige at prøve eksamensformen sidste år, fordi deres valghold blev afsluttet til jul, før man aflyste prøverne på grund af coronanedlukningerne.

”Vi gav meget lavere karakterer sidste år, fordi vores forventninger var for høje”, siger Ruben, og de to andre er enige.

Vi skal jo huske på, at det her ikke er musikskolebørn. De kommer jo helt uden forudsætninger og får kun det, vi kan nå at lære dem.

Ruben Engelhardt

”Men det er også lidt specielt, at det pludselig er os, der skal lære dem at gå til eksamen, fordi musikprøven bliver deres allerførste. Det er bare blevet sådan, uden nogen har talt om det”, siger Louise Rosing-Schow.

Det er ikke, fordi hun som sådan har noget imod det, men det kræver jo tid, som de ikke har, for der er rigeligt at nå igennem i valgfaget.

Ikke mindst, når mange elever ikke har et højt niveau fra undervisningen i mellemtrinnet, hvor de er en fuld klasse i timerne.

”Vi skal jo huske på, at det her ikke er musikskolebørn. De kommer jo helt uden forudsætninger og får kun det, vi kan nå at lære dem”, siger Ruben Engelhardt.

”Det man håber jo bare, at man kan give dem det første skub til at blive glade for musik og få en forståelse af, hvad det kan. Og så en god oplevelse af hvad det er at gå til eksamen”, siger Søren Flindt.