Eleverne har selv valgt deres musikstykke, instrumentet, og hvordan der skal instrumenteres. Hanna har lært at spille elguitar undervejs i valgfaget.

Klangen af en valgfagsprøve

Nu lykkes det endelig at gennemføre afgangsprøverne i de praktisk-musiske fag. Efter tre års udsættelser kører valgfagsprøverne, og de skoler, der afsluttede fagene til jul, har netop været i gang. På Lindehøjskolen spillede to grupper deres lærere og censor til smil og tårer. Og i den mundtlige del kunne eleverne dupere lærerne med en ny musikgenre.

Publiceret Senest opdateret

Ingen af eleverne har spillet instrumenter før valgholdet i 8. klasse, og flere havde ikke musik som førstevalg. Men det kan absolut ikke høres, nu hvor de med cool seriøsitet for sidste gang tjekker alle ledninger og lydniveauer og giver den maksimal gas på klaver, trommer, elguitar, bas, keyboard og sang. Eleverne på Lindehøjskolen i Herlev har selv valgt musiknumrene, fået vejledning fra lærerne og haft fri adgang til musiklokalet de sidste 14 dage op til prøvedagen.

Da lærere og censor er færdige med at pifte, klappe og rose, går de til et klasseværelse, hvor eleverne har en halv time til at fortælle om deres musikvalg og give et oplæg om henholdsvis musikhistorie og musikanalyse, som de to grupper har trukket. Den ene gruppe står lidt stærkere ved instrumenterne end i den mundtlige fremlæggelse. Med den anden er det omvendt. Men begge grupper ender med flotte 12-taller, krammer deres musiklærer og går høje fra deres allerførste eksamen.

“Det eneste dårlige er, at jeg kommer til at savne musik helt vildt”, siger en af pigerne på vej ned ad gangen.

Pigerne har fundet sammen fra to klasser, og ingen af dem har spillet instrumenter før. Men i gruppen støtter de hinanden gennem hele eksamen.
”Blandt nye genrer er jeg for eksempel glad for bedtime rock”, fortæller en af pigerne. Det må hun forklare nærmere, og det tager kegler, for genren er ny for lærerne.
Eskild er nervøs og stille, indtil han får mikrofonen i hånden.
Clea er ikke den, der taler mest til den mundtlige prøve, men det bliver til fulde opvejet af hendes præstation med mikrofon og bas.
Den anden gruppe har trukket musikananalyse, og da Mikkel ikke har kunnet researche sig til meget baggrund om deres musikstykke, giver han til gengæld en personlig analyse af, hvad det betyder for ham.
Det er anden gang, Søren Flindt og Louise Rosing Schow og censor Ruben Engelhardt har elever til eksamen. De er enige om, at de er mindre hårde i dres bedømmelser i år, hvor erfaringen har givet dem mere overblik.
Begge grupper går fra prøven to centimeter højere, end da de kom. Den første centimeter kom ved lærernes bifald, og den anden da de fik karakterer og feedback