Elever til gruppeprøve i innovation

26 elever fra 9. klasse på Erritsø Centralskole holder afgangsprøve fire dage, hvor de kommer med deres bud på en ny bydel Fredericia C. Opgaven er at fremme sundhed, bæredygtighed og kulturliv i bydelen - samt komme med et bud på en ny prøveform.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er innovations- og it-klasserne, der i år for anden gang er til alternativ afgangsprøve oveni de almindelige afgangsprøver. For den innovative gruppeprøve er ikke anerkendt af Undervisningsministeriet. Men sidste år fik to lærere fra Erritsø Centralskole Undervisningsministeriets "pioner særpris 2010" netop for ideen og gennemførelsen af den alternative afgangsprøve.

Samarbejde med fiskere og byplanlæggere

Sidste år var opgaven i samarbejde med den lokale fritidsfiskerforening at kæmpe for naturgenoprettelse og forbedrede fiskeforhold i Lillebælt. Eleverne arbejdede med fem problemstillinger indenfor tekniske, biologiske og markedsføringsopgaver.

I år samarbejder skolen så med Fredericia C, der er et partnerskab mellem Realdania By og Fredericia Kommune. Chefen for byggeudviklingsprojektet og et bestyrelsesmedlem er censorer på opgaverne, som eleverne skal fremlægge fra fredag klokken 10.

Eleverne skal tænke i at inddrage alternative energiformer i bydelen, at historien i den gamle bydel skal huskes, samtidig med at Fredericia C bliver et kulturelt samlingspunkt for byens borgere i alle aldre. De skal også medtænke motion og sundhed i den nye bydel.

Nyt prøvekoncept

Eleverne må selv bestemme, hvor lang tid deres fremlæggelse tager og hvilken form, de vil benytte. De skal bare oplyse om det inden, fortæller pædagogisk konsulent i Fredericia Thomas Rose.

Formålet er også at få mange almene fag i spil gennem de innovative projekter.

"Vi har fået fondsmidler fra Fondet for Entreprenørskab og vil forsøge at udvikle et nyt prøvekoncept som supplement til de ministerielt bestemte prøvefag. Det sker i kølvandet på ministeriets 360 graders eftersyn, der anbefalede at se på nye prøveformer", fortæller Thomas Rose.

"Vi vil gerne vise, at gruppeprøve er en god måde af afslutte forløbet på, fordi det er sådan som eleverne arbejder til dagligt. De kan vise deres evner og kompetencer her. Vi giver både karakter og udtalelse til eleverne ligesom ved projektprøven".

Thomas Rose fortæller, at folkene bag projektet håber, at denne prøveform vil blive anerkendt på sigt.

"Vi ser gerne, at der bliver et endnu tættere samarbejde mellem folkeskolen og erhvervslivet. I undervisningen på innovationslinjen har vi gode erfaringer med at inddrage lokale virksomheder. Det giver både motivation hos eleverne og er med til at sikre, at vi uddanner vores unge i en retning, som matcher erhvervslivets behov", siger han.

I bedømmelsen af opgaverne lægges der stor vægt på processen, hvordan eleverne har grebet opgaven an og hvilke værktøjer, de har brugt til at generere ideer. Desuden ser man på hvordan de er kommet fra ideen til det konkrete produktforslag, og hvordan de formidler deres løsning.

Hele projektet vil blive evalueret og fremlagt til efteråret for Fondet for Entreprenørskab.