"Vi behøver ikke udvikle nye prøveformer til normalt begavede elever med autisme, men de har brug for, at vi tilpasser prøverne til deres handicap", siger lærer og blogger Yvonne Olsen.

Lærer: Forsøg med alternative måleredskaber bør også gælde mine normalt begavede elever med autisme

I sin blog på folkeskolen.dk har Yvonne Olsen flere gange beskrevet de udfordringer, hendes elever med autisme har med at gå til afgangsprøve. Derfor er hun glad for, at hendes kommune nu skal udvikle særlige måleredskaber til elever med funktionsnedsættelser.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som frikommune har Guldborgsund på Falster og en del af Lolland fået lov til at erstatte de nationale test og afgangsprøverne med en individuel vurdering af elever med varige funktionsnedsættelser.

Frikommune får liv til at udvikle særligt måleredskab til elever med funktionsnedsættelser

Kommunen har endnu ikke udviklet en metode til at afdække elevernes kompetencer med. Det vil ske i tæt samarbejde med kommunens skoler, PPR-rådgivning og formentlig også med læringskonsulenter fra Undervisningsministeriet, fortalte centerchef for børn og læring i Guldborgsund Kommune, Kathrine Ersted Sørensen, til folkeskolen.dk i slutningen af juni.

Mange prøveopgaver er uforståelige for elever med autisme

Lærer Yvonne Olsen fra Nørre Vedby Skole på Falster ser frem til forsøget med både glæde og spænding. Hun underviser normaltbegavede elever med autisme i dansk, samfundsfag, historie og kristendom i 7., 8. og 9. klasse. På sin blog på folkeskolen.dk har hun flere gange skrevet om, hvordan afgangsprøverne volder eleverne problemer.

Yvonne Olsens blog om elever med autisme

"Normalt begavede unge med autisme har de samme ønsker som alle andre elever, så vores mål er, at de får en afgangsprøve. Men deres handicap betyder, at de har det svært med den begrænsning af tid, der er til en prøve. De har måske brug for en hel uge til prøven i skriftlig fremstilling", siger Yvonne Olsen.

Eleverne har ikke svært ved at træne sig op til prøverne i læsning og retskrivning, fordi de er ret konkrete. Derimod volder skriftlig fremstilling i dansk og mundtlige prøver dem problemer, fordi prøverne stiller krav til indlevelse og fantasi, og eleverne mangler netop forestillingsevnen.

Specialskoleleder: Elever med autisme kommer i klemme i de nye prøveformer

"Mange opgaver er uforståelige for dem, så de har brug hjælp af en lærer, som kan forklare, hvad de skal, og som kan strukturere prøven for dem", siger hun.

Normalt begavede elever med autisme bør indgå i forsøget

Yvonne Olsen har ikke haft indflydelse på kommunens ønske om at forsøge sig med alternative målemetoder, og hun havde kun hørt ganske lidt om forsøget, inden det blev offentliggjort for lidt over en måned siden.

"I nyhedsartiklen på folkeskolen.dk taler vores centerchef om Sundskolen, som underviser elever med multiple funktionsnedsættelser, og på Nørre Vedby Skole har vi også en klasse for elever med autisme og generelle indlæringsvanskeligheder. Det giver ikke mening, at de skal til afgangsprøve, men jeg tænker, at frikommuneforsøget også er en mulighed for vores normaltbegavede elever med autisme", siger Yvonne Olsen.

En hjælp at eleverne kender prøveformuleringen i god tid

Det handler ikke om at udvikle nye prøveformer til de normalt begavede elever, men om at tilpasse de eksisterende prøver, understreger læreren.

"Vi gør meget ud af at skabe tryghed om afgangsprøverne. Vi har elever, som aldrig kommer ud på gangen, fordi de kun føler sig trygge i klasseværelsets vante rammer, så hvis de skal til prøve i gymnastiksalen, møder de ikke op. Derfor sørger vi for, at prøverne foregår i et tilpasset miljø, som vi indretter sammen med eleverne. Så ved de, hvor de skal sidde til prøven, og hvilke omgivelser de møder. Vi sørger også for, at det er kendte voksne, som sidder vagt", fortæller Yvonne Olsen.

Det kan skolen gøre uafhængigt af frikommuneforsøget, men Yvonne Olsen ser gerne, at hun får mulighed for at præsentere eleverne for opgaveformuleringen i for eksempel skriftlig fremstilling i god tid inden selve prøven, så de også ved, hvad der venter dem på det punkt.

Lærer: Lad inklusionsbørn tage afgangsprøven over tre år

"En anden mulighed er, at de kan få lov til at afslutte fag i både 8., 9. og 10. klasse, så de kan koncentrere sig om for eksempel mundtlig dansk i et helt år, hvorefter de går til den afgangsprøve".

Forsøg; Elever med særlige behov bør kunne tage afgangsprøve over to år

Yvonne Olsen afviser, at særforanstaltningerne vil give eleverne et fortrin i forhold til almene elever.

"Alternativet er, at de ikke får en afgangsprøve. Hvis vi mener inklusion alvorligt, skal eleverne have den hjælp, de har brug for.

Du kan følge med i forsøget på Yvonne Olsens blog

Nørre Vedby Skole har 240 elever, hvoraf 40 har autisme. Guldborgsund Kommune har besluttet at samle alle sine elever med autisme på skolen og investerer derfor i tilpasning af bygningerne og i opkvalificering af personalet. Det vil Yvonne Olsen bruge som afsæt til at få sine elever til at blive omfattet af frikommuneforsøget.

"Jeg sidder i en arbejdsgruppe, som skal hjælpe med at føre kommunens beslutning ud i praksis, og her vil det være åbenlyst, at jeg bringer det op, så vi ikke kun taler om bygninger og personale, men også om indhold. Så det har jeg tænkt mig at gøre", siger hun.

Hvordan det kommer til at gå, vil læserne af folkeskolen.dk kunne høre mere om på Yvonne Olsens blog.

"Jeg tænker da, at jeg vil skrive om frikommuneforsøget. Men jeg har altid det dilemma, at eleverne ikke må kunne genkendes, samtidig med at jeg skriver mine indlæg ud fra det princip, at de skal tage udgangspunkt i en situation, jeg har oplevet, den skal indeholde et problem, og jeg skal have en ide til, hvordan man kan løse det. Derfor skriver jeg stort set ikke om vores elever med autisme og generelle indlæringsvanskeligheder, for dem underviser jeg ikke, og så er det ikke autentisk for mig", siger Yvonne Olsen.