BLOG Børn med autisme

Yvonne Olsen:

Lærer og autismerådgiver

Abonner på nyt om Børn med autisme i dit personlige nyhedsbrev.


6   83

Karls mor er sårbar

Forældre til et barn med en diagnose, har en sårbarhed, som vi der arbejder professionelt på skolerne skal tænke på, når vi kommunikerer med dem.

3   77

Skæld ud virker ikke!

Hvilket menneske han holde til at blive irettesat, skældt ud og følt sig uretfærdigt behandlet i flere år? Det kræver en stærk lille dreng at være Kasper, hvis han skal gennemleve 10 år i folkeskolen, uden at hans selvværd tager skade.

0   5

Verdensmål og autisme

Undervisning i FN´s verdensmål for bæredygtig udvikling, er også for børn med autisme. I uge 37 har hele Danmark ekstra fokus på verdensmålene.

0   14

Adams dimission

I den offentlige debat hører vi igen og igen, at børn med skolevægring skal tvinges i skole. Vi skal stille krav, true eller straffe familien, når barnet ikke kommer i skole. Det er både etisk forkert, og pædagogisk dumt.

22   21

To lærere i 1. klasse eller et barn med autisme?

Lad os sikre autismefaglige skoler til alle børn med autisme.

0   8

Fødselsdag er også undervisning

Børn med autisme lærer ikke automatisk social forståelse, men vil gerne være sociale. Det skal vi lære dem i folkeskolen.

4   19

Alt for mange børn med ADHD får en dårlig skolegang

Børn med ADHD der ikke er udredt, dømmes ofte som uopdragne. Den mangelfulde udredning betyder, at mange unge med ADHD ikke starter på en ungdomsuddannelse, og kæmper sig igennem en folkeskole med et dårligt selvværd.

0   7

Psykoedukation

Vi har brug for de skæve og krøllede hjerner, der bidrager til ny viden og en udvikling, som vores almindelige hjerner ikke evner, at tænke. Vi skal dyrke og styrke forskelligheden, den gør vores samfund stærkt.

1   7

Meningsfuld uddannelse

Lad os få muligheden, for at lave særlige og meningsfulde uddannelsesforløb for udskolingseleverne med særlige behov i folkeskolen. Hvorfor skal disse unge igennem en folkeskole, der knækker deres selvværd?

0   5

Skønlitteratur og autisme

Mange elever med autisme, er ikke trænet til, at forstå skønlitterære tekster. De mangler forestillingsevnen, de ved ikke, at tekster kan have flere lag. De skal lære en konkret metode.

0   18

Carl med autisme: YES! Jeg fik 12

Carl fik 12 i kristendom, han fik lov til at vise, at han kan

0   8

Vejen til Rom

Et skoleforløb med ens prøver til alle, skaber flere og flere børn, der ikke kan afslutte folkeskolens afgangsprøver

0   10

Socialfag

Flere og flere skoler har fået øje på autismepædagogikken. Struktur, overskuelighed, tydelige signaler og mål, bliver flere steder, grundlaget for undervisningen. Socialfag er et skolefag i en del kommuner.

0   12

Dumpet i kommunikation

Det giver ingen mening, at prøve Anton, Jens og Mikkel i kommunikation, når kommunikation er deres handicap. Den mundtlige prøve i dansk, er ikke for unge med autisme.

0   12

Uvidenhed skaber mobning

Det gør ondt, når børn bliver mobbet på grund af deres handicap. Jeg læste om Silas i Kristeligt Dagblad d.11.01.17. Her fortæller hans far hvordan ordet ”Autist” bliver brugt nedladende og latterliggørende over for børn i skolen og i det offentlige rum

0   10

"Autister" - nej tak!

Sproget er vigtigt, når vi taler om mennesker med diagnoser. Vi er allesammen først og fremmest mennesker.

0   10

Kajs julegave

Det er ikke alle børn, der holder af hemmeligheder, fantasifulde påfund og overraskelser.

0   13

Tak Christian Fuhlendorff

Unge med autisme og ADHD mangler forbilleder, så de kan se, at livet kan lykkes.

0   6

Alle kan

Skolevægring er et stort problem for børn og unge med autisme. Når de møder skolen, så oplever de, at de ikke kan leve op til skolens krav og forventninger. Vi skal skabe en folkeskole, hvor alle børn føler, at de kan.

2   5

Hvorfor bliver fingrene rynkede i vand?

Børn med autisme tvinger dig til at være nærværende. Når du lytter, så får du ofte en anden forklaring, end den du selv tænkte på. Læreren er ikke altid den klogeste.

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.186 andre er allerede tilmeldt