Ingrid Bianco Petersen er en erfaren håndværk og design-lærer på Skelgårdsskolen, og hun har haft elever til frivillig valgfagsprøve før, men det er første gang med den obligatoriske prøve, der kommer på afgangsbeviset.
Ingrid Bianco Petersen er en erfaren håndværk og design-lærer på Skelgårdsskolen, og hun har haft elever til frivillig valgfagsprøve før, men det er første gang med den obligatoriske prøve, der kommer på afgangsbeviset.

Endelig kom prøven i hus

På Skelgårdsskolen forsøger eleverne at gennemføre valgfagsprøven i håndværk og design på trods af endnu en vinter med coronanedlukning. Heldigvis har de en erfaren lærer, der kan improvisere.

Publiceret

INGRIDS RÅD TIL AFGANGSPRØVEN

• Hold prøveprøve med eleverne, så de får en ide om niveau ogtid.

• Tjek, om de har styr på de basale færdigheder - særligt hvisdu har fået nye elever ind.

• Hæng instruktionsplakater op, til for eksempel hvordan mantråder symaskinen eller bruger dekupørsaven.

• Tjek, at alt værktøj er skarpt og opladet.

• Hvis du har pladsmangel, så kan rulleborde og flytbareopslagstavler hjælpe.

• Bogen "Håndværk & design: Håndbog til valgfag og prøve" afRikke Hyldahl Homann & Marlene Muhlig er en god hjælp.

• Hold eleverne fast i designprocessen, så de ikke bare går medden første ide, de får.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

To piger står med hver sin rafte i hænderne og prøver at holde dem sammen foroven. De skal blive det bærende element i den skoreol, de har skitseret i første del af deres håndværk og design-afgangsprøve for en uge siden. Men nu, hvor de til anden del af prøven faktisk skal få reolens dele til at hænge sammen, bliver de i tvivl om hvordan. Deres lærer, Ingrid Bianco Petersen, glider rundt mellem de fem grupper, som hver har fået en ende af en firmandshøvlebænk plus et rullebord. De to piger spørger hende håbefuldt efter en løsning.

"Kan I huske de fire samlinger, vi lærte tidligere på året?" De tænker lidt og nikker så. "Hvilke af de fire tror I vil passe bedst her?" Det er nok til at få pigerne videre i processen, og Ingrid Bianco Petersen kan fortsætte til den næste gruppe, som ikke kan finde planker, der er lange nok til den løsning, de har fundet på, og derfor har brug for lærerens hjælp til at save nye ud i den rigtige længde.

"Vejledningen er et af de områder, der ikke er helt tydeligt beskrevet. Hvor meget må vi egentlig hjælpe dem med prøven? Vi har besluttet at lægge snittet der, at vi må svare, når de spørger, og huske dem på, hvad de har lært. Vi må ikke have fingrene i deres projekter, men det er klart, at vi er nødt til for eksempel at skære ud på de store maskiner for dem, ligesom vi gør i undervisningen normalt", forklarer Ing-rid Bianco Petersen, mens hun tager sikkerhedsbriller på og går ind i maskinrummet.

Det er langtfra første gang, at hun har elever til prøve i faget, for hun har i mange år haft håndværk og design som udskolingsvalgfag, der kunne afsluttes med en frivillig prøve. Men det er første gang, efter at valgfaget i 2018 blev gjort obligatorisk med en afsluttende prøve, der kommer på afgangsbeviset, at hun skal have eleverne op. Sidste år, som skulle have været første år for den obligatoriske prøve, endte den med at blive aflyst i sidste øjeblik på grund af coronanedlukningerne.

"Jeg kan ikke se, at det hjælper, at vi bliver ved med at aflyse prøven, for så lærer vi jo aldrig noget af den. Jeg synes, man skal give lærerne nogle ordentlige forhold og så sikre, at det bliver okay for eleverne. Vi er nødt til at have nogle erfaringer med den her prøve", siger hun.

Men når det er sagt, lægger hun ikke skjul på, at det kræver konstante jongleringer hos både hende og hendes leder at imødegå alle de små benspænd, som især coronapandemien har givet. Det meste af året har klassen været delt i to, så halvdelen fik onlineundervisning, mens den anden halvdel var i værkstedet. Så det var dobbeltundervisning for Ingrid Bianco Petersen og hendes kollega Jeanett Amandis, men med mulighed for at arbejde med eleverne i værkstedet i små grupper. Og de har på ingen måde været på alle de sædvanlige inspirationsture ud af huset.

God træning til næste års afgangsprøver

Skelgårdsskolen har stadig sit træværksted og syværkstedet placeret forskellige steder på skolen. Til en prøve er censor nødt til at kunne se alle elever hele tiden, så den kreative løsning har været at lade prøven foregå i træværkstedet, som heldigvis har et sidelokale, de til lejligheden har indrettet med fire borde med hver sin symaskine. Her har eleverne også deres bærbare computere, hvor en del har lavet skitser i tegneprogrammer. Det gælder blandt andre Mathias og Talha. De har begge valgt at gennemføre prøven alene, for så kan de bedre koncentrere sig, og de skifter mellem de to rum, som det passer med opgaverne.

"Jeg var helt klart nervøs, da vi havde prøveprøve. Men det hjalp rigtig meget bagefter. Jeg var nok også lidt nervøs op til denne gang, og lige da vi havde fået opgaven, men så fik jeg en god ide, og nu går det godt, tror jeg", fortæller Talha, som på computeren kan vise, at han har designet en knagehylde formet som en blyant. "Den skal være til en lærer, tænker jeg".

Mathias har haft samme oplevelse af, at det hjælper meget, at de har haft en prøveprøve inden. Håndværk og design er ikke hans yndlingsfag, det er dansk og matematik, men han kan godt lide, at de har det en hel dag om ugen. Det er en god dag. Han har faktisk også nydt onlineundervisningen, hvor de har fået lov til at tegne meget på computer. Og betonstøbning var også virkelig fedt.

"Prøven har fyldt en del hos mig, fordi det er den første karakter, som kommer til at stå på mit afgangsbevis. Og de første 10-20 minutter efter at vi fik oplægget sidste uge, var jeg helt blank. Men så fik jeg pludselig alligevel en ide. Og jeg tror, det er god øvelse, til vi skal til de andre prøver til næste år", siger Mathias.

Vigtigt med inspiration i oplæg til prøven

Prøveopgaven lød på at designe en slags opbevaring i entreen: "Du skal designe og fremstille et produkt, som kan bruges til at opbevare de ting, man gerne lægger fra sig, når man kommer hjem: jakke, taske, sko, nøgler, paraply, cykelhjelm og så videre ...".

Eleverne fik oplægget læst højt i sidste del af deres undervisning i første uge af december. Det er del A af den tredelte prøve. Til del A kunne lærerne guide dem igennem et par designøvelser. De startede med at tale om persona, og derefter skulle de tegne ni ideer ud fra samme emne og derfra indkredse, hvilken de ville arbejde med. På den måde gik de alle hjem fra første del af prøven med en klar ide og skitser til, hvad de ville lave.

"Til prøveprøven havde vi bestemt, at de skulle arbejde i grupper, men til den endelige har de selv måttet vælge, og til min overraskelse har nogle valgt at være alene. De havde oplevet, at det tog for lang tid at blive enige i gruppen", fortæller Ingrid Bianca Petersen. De to lærere har understreget over for eleverne i grupper, at de får individuelle karakterer, og at de ikke bare skal være en god kammerat, men gå efter, hvordan de arbejder bedst.

"Vi har talt meget med dem om eksamen, så jeg tror virkelig, de føler sig sikre i deres valg nu", siger Ingrid Bianco Petersen.

Zulaikha og Iben har valgt at være sammen igen til prøven i dag, for de supplerer hinanden godt, og det giver tryghed at være to.

"Jeg synes ikke, at vi har lært så meget, fordi der har været så meget onlineundervisning, og nogle af tingene føles som meget lang tid siden, vi har prøvet", siger Zulaikha. Iben er enig. Heldigvis synes de, at de har fundet på et godt design med fine detaljer, der passer til deres persona. Særligt de billeder, lærerne havde sat ind i oplægget, var god inspiration, fortæller de.

"Det føles, som om vi har bedre tid denne gang, det er ikke så stresset, som jeg havde frygtet. Det føles også, som om lærerne hjælper mere denne gang, hvis bare man spørger", siger Zulaikha og fortæller, at hun skal på EUX, mens Iben håber, hun kan komme ud på en skolebåd og så måske på gymnasiet, "… eller måske kunne jeg faktisk godt tænke mig at blive snedker eller tømrer", siger hun og børster lidt savsmuld af deres hylde.

Halvvejs i prøven kommer en anden lærer ind for at snakke med Ingrid Bianca Petersen. "Har du set nyhederne?" spørger hun og fortæller, at det ser ud til, at eleverne vil blive sendt hjem fra 15. december til 5. januar. Ingrid Bianca Petersen ser lidt træt ud, for dagens elever udgør kun halvdelen af hendes hold. Resten skal gennemføre del B den 15. december. Deres del C af prøven, hvor censor skal være med, er planlagt til at ligge 5., 6. og 7. januar. Og hun er selv booket som censor på en anden skole den 16. og 17. december. Alt det skal nu flyttes rundt.

"Så må jeg til min leder endnu en gang, så vi kan ændre på alle skemaerne og få eleverne og mig ud andre dage". Hun mener ikke, at man skal aflyse prøverne - og slet ikke når de er nået så langt. Og hun mener heller ikke, at man skal holde op med at lægge undervisningen sådan, at eleverne skal til eksamen om vinteren.

"Vi er sårbare over for sygdom, fordi vi har samlet timerne på færre dage. Men der er så mange fordele ved, at eleverne virkelig kan fordybe sig, og jeg synes faktisk, det er godt, at prøven ikke ligger om sommeren sammen med alle de andre terminsprøver, for de bruger utroligt meget tankevirksomhed mellem de forskellige dele af prøven her".

Ingrid Bianco Petersen skubber det kommende bøvl til side. Det må ordnes senere. Lige nu er det vigtigste, at eleverne får en god oplevelse med deres allerførste afgangseksamen.

Folkeskolen besøgte Skelgårdsskolen 5. december. Skolen omrokerede efter besøget, så den anden halvdel af holdet også nåede at gennemføre del B før nedlukningen. Med de seneste politiske udmeldinger måtte man endnu en gang flytte rundt, men holdene har nu også gennemført del C lige inden bladets deadline.

Powered by Labrador CMS