Aarhus: Hjemmebesøg hos potentielle elever

Selv om andelen af fri- og privatskoleelever sidste år faldt i Aarhus, er der fortsat sorte pletter på kommunekortet i det østjyske, hvor næsten 15 procent af eleverne går i et privat skoletilbud.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Aarhus-forstaden Viby har den lokale folkeskole i mange år døjet med et blakket ry i lokalsamfundet. Ryet som en balladeskole, hvor eleverne ikke lærer noget, er en af hovedårsagerne til, at blot 36,8 procent af distriktets elever hver morgen går ind ad døren på den lokale folkeskole Søndervangskolen, mener skoleleder Rani Hørlyck.

»Vi har arbejdet målrettet med at komme i dialog med forældrene og lokalsamfundet, fordi det har været nødvendigt at ændre opfattelse af skolen. Det har vi blandt andet gjort med en kommunikations- og brandingstrategi«, siger skoleleder Rani Hørlyck og fortæller, at et konsulentfirma og en gruppe kommunikationsstuderende har været involveret i at rebrande skolen.

For at rette op på skolens ry og få flere forældre til at vælge skolen til deres børn har ledelsen igangsat en ny indsats. I ugerne op til skoleindskrivningen går de fra dør til dør og ringer på hos forældre til kommende skolestartere.

»Det er primært børnehaveklasselederen, indskolingslederen og jeg, der tager rundt og ringer på dørklokker. Det handler ikke om at overtale forældrene, men om at fortælle om vores skole, og hvad vi kan«, fortæller Rani Hørlyck og uddyber:

»I starten var vi lidt skeptiske omkring, hvordan folk ville reagere på det, og om det ville være for meget, at vi kom og ringede på deres dør. Men vi bliver taget pænt imod alle steder, også selv om forældrene ikke nødvendigvis vælger vores skole«.

Skole frem for skolevæsen

Det er tredje år i træk, at Rani Hørlyck og lederkollegaerne fra Søndervangskolen går rundt i Aarhus-forstaden og ringer på døre. Ud over at fortælle om skolen uddeler de også muleposer med skolens logo, hvori forældrene kan finde en invitation til åbent hus, information om skolen og en reflekskasket - også med skolens logo. Men ifølge Rani Hørlyck er formålet ikke kun at reklamere for Søndervangskolen.

»Vi anser det for et vigtigt anliggende for skolen at være i dialog med lokalområdet og få indskrevet børnene her. I år har vi 91 potentielle skolestartere, og når vi går rundt og ringer på, er det en måde at komme i dialog med lokalområdet og forældrene om skolens tilbud på. Det kan forhåbentlig være med til at rykke noget ved fortællingen om skolen«, siger hun.

Spørger man børne- og ungerådmand i Aarhus Kommune Thomas Medom (Socialistisk Folkeparti), skal den lokale fortælling om skolen i fokus, hvis flere skal vælge folkeskolen.

»Forældrene vælger ofte skole ud fra den fortælling, der er lokalt. Derfor gør vi mange ting lokalt med møder i daginstitutionerne og skoler, der banker på døren, hvor forældre og personale opsøger kommende skolestartere og deler de gode historier fra skolen«, forklarer Thomas Medom.

Han mener, at det er en vigtig og nødvendig opgave for den lokale skole at finde ud af, hvordan den kan tiltrække flere elever.

»Uden at gøre mig til dommer over andre vil jeg sige, at vi ikke umiddelbart skal gøre som andre kommuner, der sætter store, dyre reklameskilte op og klistrer busserne til med kampagner. Jeg tror ikke, det er dét, der vender udviklingen. Vi vil hellere bruge de penge lokalt på skolerne, for jeg tror i høj grad, man tilvælger sin lokale skole og ikke en abstrakt forestilling om et kommunalt skolevæsen«, lyder det fra rådmanden, der understreger, at kommunen ikke presser skolerne til at gøre noget bestemt:

»Vi skal ikke bestemme, at alle skoler skal gå ud og ringe på døre. Men hvis nogen vil gøre det, så er jeg helt overbevist om, at det virker«, siger Thomas Medom.