
Fælles Mål skal forenkles
Næste skoleår får lærerne nye Fælles Mål i alle fag. Matematiklærer Pernille Peiter mener, at enklere mål vil gavne tværfagligt arbejde, mens dansklærer Elisa Bagger Sørensen mener, at målene kan blive for snævre.

Det skal være tydeligere ud fra Fælles Mål, hvad der forventes af den enkelte elev. Det skal være læringsmål, og de skal være et direkte redskab for læreren i undervisningen og i dialogen med forældre, elever og kolleger. Derfor skal målene forenkles og præciseres, lyder begrundelsen for, at målene skal revideres (se interview med Andreas Rasch-Christensen på modsatte side).
For matematiklærer på Carl Nielsen Skolen i Nørre Lyndelse på Fyn Pernille Peiter giver det fin mening at revidere målene. Hun bruger dem allerede i dag som pejlemærker eller en form for tjekliste, så hun er sikker på, at hun er nået igennem det, der forventes.
»Som overbygningslærer har man rigtigt travlt, hvis man skal nå hele vejen rundt iumålene. Jeg har en forhåbning om, at hvis der bliver færre mål, så kan vi bedre sprælle inden for dem. I modsætning til i dag, hvor der er så mange mål, man skal være opmærksom på«.
Pernille Peiter er helt enig i, at dannelsesaspektet er utroligt vigtigt i skolen - også i matematik. Men hun ser fordele i, at det bliver en tydelig del af målene.
»Hidtil har dannelsen jo ligget som noget overordnet og en lille smule uklart. Det gør det sværere at sige, hvem der står til ansvar. Med klare mål for dannelsen kan det blive nemmere efterfølgende at se, om man har levet op til det«.
Begge lærere oplever, at forældre indimellem spørger til målene. Og målene kan være en del af argumentationen for, hvad børnene får ud af et projekt. Men ingen af lærerne vil ændre markant på deres undervisning, fordi der kommer nye mål.
»Selvfølgelig vil jeg sikre mig, at vi når målene. Men jeg vil sigte bredere, så jeg er sikker på, at jeg giver den undervisning, der gør, at eleverne får en læring og bliver aktive«, siger Elisa Bagger Sørensen.