"Vi har for første gang fået viden om, at en dårlig skolestart faktisk kan følge barnet videre igennem skolesystemet, uddannelse og ind i videre beskæftigelse. Det synes jeg i sig selv er vigtig at være opmærksom på, så derfor bør vi foretage en investering, der sikrer, at alle børn for en god skolestart", siger direktør for Egmont Fonden Henriette Christiansen.

Nye tal får Egmont Fonden til at slå alarm: Sårbare børn skal have hurtigere hjælp

11,6 procent af eleverne trives ikke ved skolestart, og en dårlig skolestart kan påvirke børns livsmuligheder på længere sigt, viser ny rapport fra Egmont Fonden, som kalder tallet "alarmerende". Fonden vil nu investere millioner i skolestarten.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Næsten alle elever, der begynder i børnehaveklassen, følger den normale undervisning. Modsat senere i skoleforløbet, er hele 98 procent af en årgang inkluderet i børnehaveklassen. Men ikke alle har det godt i skolen. 11,6 procent trives ikke ved skolestart, og de børn skal have hurtigere og bedre hjælp, lyder det fra direktør for Egmont Fondens støtte- og bevillingsadministration Henriette Christiansen.

"Det er alarmerende. Og de børn, der har problemer i relationen til jævnaldrende og forældrene, oplever langt oftere lavere skoletrivsel i den første skoletid end andre børn", lyder det Henriette Christiansen i fondens rapport, som offentliggøres i dag.

Egmont Rapporten har samlet ny og kendt viden om skolestart fra bl.a. Statens Institut for Folkesundhed på Syddansk Universitet (SDU) og Vive. Og rapporten viser, hvorfor der er grund til at investere i skolestart, mener Henriette Christiansen. 

"Vi har for første gang fået viden om, at en dårlig skolestart faktisk kan følge barnet videre igennem skolesystemet, uddannelse og ind i videre beskæftigelse. Det synes jeg i sig selv er vigtig at være opmærksom på, så derfor bør vi foretage en investering, der sikrer, at alle børn for en god skolestart".

Ny undersøgelse: Mistrivsel ved skolestart giver elever dårligere fremtidsudsigter 

Problemer skal fanges i skolestarten

En ny analyse, som forskningsinstituttet Vive har lavet for Egmon Fonden viser, at børn, der har en kombination af udfordringer, når de starter i skole, klarer sig dårligere senere i deres uddannelsesforløb - uanset deres familiebaggrund. Mens en gennemsnitlig syvårig uden skolestartsudfordringer havde 81,7 pct. sandsynlighed for at gennemføre en ungdomsuddannelse som 22-årig, er tallet kun 62 pct. for syvårige med tre eller flere udfordringer ved skolestart. Rapporten peger på, at det kræver indsatser på tre områder, hvis børnene skal sikres en god skolestart. Børn i risiko skal opspores og støttes før skolestart, børn med lav skoletrivsel skal have den rette hjælp hurtigt og intet barn skal stå uden for børnefællesskaberne.

Og indsatsen i skolen er vigtig, siger Henriette Christiansen til folkeskolen.dk:

"Det er vigtigt at have et veluddannet personale. Det er også vigtigt at have tilstrækkeligt med voksne til at støtte børnene. De voksne kan være lærere, eller pædagoger - det kan også i nogle tilfælde være frivillige kræfter, som kommer ind i skolen og hjælper til".

Børnehaveklasseforeningen: Skolestarten er afgørende

Formand for Børnehaveklasseforeningen Pia Jessen er helt sikker på, at skolestarten har afgørende betydning for børn. 

"Vi møder ofte børn, som af en eller anden grund har det svært i skolen. De kan have specielle eller særlige behov. Men man får ikke de resurser, der er nødvendige, for at tilgodese de behov,der er", siger Pia Jessen.

Hun er enig i, at der er behov for flere voksne i skolestarten. Pia Jessen hører fra børnehaveklasseledere, at det er meget sjældent, at der er to voksne til stede i lektionerne, selv om behovet er der:

"Ekstra hænder ville være en gave at få. Men jeg er ikke enig i, at frivillige kan løse denne opgave. Det skal være et fagprofessionelt fællesskab mellem en børnehaveklasseleder og eksempelvis en pædagog, hvis det skal fungere. I de situationer skal der ofte være både kontakter til både PPR og forældre, der kan vi ikke have frivillige inde. Frivilligheden kan vi bruge til at skulle på tur, men ikke til at hjælpe de sårbare børn", siger Pia Jessen. 

Flest elever er inkluderet i børnehaveklassen 

Henriette Christiansen understreger, at det også er vigtigt at styrke samarbejdet forældrene.

"Når man finder ud af, at der er et barn, der ikke er i trivsel, skal man hurtigt have en god og tæt kontakt mellem skole og hjem. Så man får lagt en plan og støttet det bedst muligt. Det kan man gøre ved at få støtte til barnet, men også ved at se på den gruppe, som barnet indgår i".

Pia Jessen er enig. 

"Det er vigtigt, at man allerede, før børnene starter i skole, har etableret forældresamarbejde. Vi kan hjælpe bedre og hurtigere, hvis vi får en indsigt, allerede inden børnene starter i skole". 

Egmont Fonden sætter fokus på den gode skolestart

Håber på fælles investering i skolestart

Egmont Fonden er klar til at investere et tocifret millionbeløb i den gode skolestart med fokus på de børn, der i forbindelse med skolestart er i risiko for eller oplever lav skoletrivsel. Støtten vil gå til indsatser med fokus på opsporing og støtte før skolestart, hurtig hjælp ved skolestart og hjælp til at indgå i børnefællesskaber.

"Vi lægger op til et bredt samarbejde med for eksempel offentlige aktører som kommuner eller skoler, men det kan også være private organisationer, NGO'er eller faglige organisationer. Derfor er vi også spændt på, hvem der melder sig på banen og har lyst til at lave initiativer med os. Derfor vil det være forkert af os at melde et præcist beløb ud".

Har man et projekt, som man kunne være med til at hjælpe til en bedre skolestart for alle børn, kan man sende en forespørgsel til Egmont Fonden om muligheden for støtte.

"Det vil vi reagere meget hurtigt på. Men vores håb er, at rapporten vil skabe opmærksomhed om problemet, og at flere aktører er villige til at investere i at løse det", siger Henriette Christiansen.