Dansk udskoling
0   13

Opgaveformand: Eleverne har fordelt sig fint ved den skriftlige prøve

Det var meget bevidst, at den fiktive tekst, eleverne kunne vælge at skrive, skulle ledsages af et følgebrev, fortæller formanden for opgavekommissionen til skriftlig dansk-prøven. Hun beroliger de mange kritiske lærere med, at eleverne ser ud til fint at have forstået opgaven.

"Uigennemskuelige for de svage elever". "En folder? Hvad er meningen"- "Jeg har ikke tal på, hvor mange gange, jeg har hørt, at novellen er død fra folk, der ved den slags, og pludselig er der en opgave med en novelle akkompagneret af en opgave, jeg har præcist tal på, hvor mange gange vi har øvet, nemlig 0, i form af et følgebrev".

Bølgerne gik højt blandt dansklærerne på de sociale medier og på folkeskolen.dk efter den skriftlige eksamen i dansk forrige mandag.

Lisbeth Sonne, som underviser i dansk på Sølleskolen i Silkeborg valgte at skrive en åben klage til Undervisningsministeriet på folkeskolen.dk. Hun oplever det, som om ministeriet forsøger at lægge fælder for eleverne.

"Vi har undervist meget i genrer, for det har vi forstået på fagkonsulenterne, men eleverne er ikke vant til at tænke på tværs, og det rammer særligt de tosprogede hårdt. Vi er hvert eneste år spændt på, hvordan de nu har drejet det i forholdt til, hvordan vi har undervist. Det virker som om, at når ministeriet tænker noget nyt, så møder vi det først til eksamen. Man får fornemmelsen af, at de altid twister det, så det bliver sværere for eleverne. Men hvorfor ikke lade dem gå ud med en succesoplevelse af, at de kan noget, i stedet for at give dem unødig modstand?".

Artiklen fortsætter under banneret

Novellen er ikke død

Hanne Beermann er formand for opgavekommissionen i dansk og har derfor været med til at formulere opgaverne i år. Hun synes, det er rigtigt godt, at der er debat blandt lærerne om prøverne.

"Vi lytter og læser med, og vi lytter altid til kritikken. Men jeg noterer mig også, at kritikken går i flere retninger. Vi er meget opmærksomme på, at vi skal væk fra fastlåste genrer, så det ikke handler om, at eleven skal skrive en reportage eller essay, men mere om at skrive i bred forstand med tydelig kontekst og kommunikation".

I den opgave, der har været mest debat om, blev eleverne bedt om at skrive en fiktiv tekst til en antologi,  en novelle eller kortprosatekst, og derudover et følgebrev til forlaget.

"Der er en tendens til, at novellen er på retur, men vi vil ikke træffe det valg, at den er helt ude, fordi det jo fortsat er en vigtig genre at arbejde med i skolen. Som sådan skal de jo ikke vise, at de er kunstnere og kan fremstille litterære tekster, så vi valgte at gentænke den. Det er vigtigt at skrive tekster, som er hensigtsmæssige, og derfor valgte vi følgebrevet, hvor de kan forklare eller sætte ord på, hvad deres tekst skal kunne".

Dansklærerne har været utilfredse med, at elever på den måde møder en genre, som de aldrig har hørt om før, men Hanne Beermann har svært ved at se, at det har givet de store problemer.  

"Et følgebrev er et brev, der følger med, det tror jeg ikke, eleverne har haft så store problemer med. Og vi kan se, at de har fordelt sig meget ligeligt på de fire valgmuligheder. Det er et forsøg på at signalere, at man skal gøre sig nogle overvejelser over sine sprogvalg. Det er svært at skrive og vurdere en kunstnerisk tekst, og følgebrevet giver noget af intentionen bag. Der er faktisk rigtigt mange gode følgebreve, som viser elevernes intention, og hvilken hensigt de har haft i forhold il målgruppen og situationen, og det var en stor del af hensigten".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.514 andre er allerede tilmeldt