Anmeldelse

Spot på trivsel i skolens ældste klasser

Praktiske øvelser til bedre trivsel i de ældste klasser

Cases og opgaver, der letter lærernes forberedelse og sætter gang i de vitale samtaler. Det er godt, men gid, det ikke var nødvendigt.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er pres på alle steder – også i folkeskolens ældste klasser. Og noget af det, der ofte glemmes eller skubbes i baggrunden, er de sociale relationer. Eksamen er blevet målet for, hvorfor man går i skole. Eller som en underviser engang sagde: ”At fokusere sin undervisning for at gå til eksamen er som at spise for at kunne gå på toilettet”. Derfor denne bog.

Fakta:

Titel: Spot på trivsel i skolens ældste klasser

Forfatter: Heidi Honig Spring

Pris: 275

Sider: 108

Serie: Inkluderende læringsfællesskaber

Forlag: Dafolo

Det kræver fokus og tid at vedligeholde sociale og faglige relationer. Vi hører hele tiden om unge mennesker, der ikke trives, og derfor er det vigtigt med en forebyggende indsats, hvilket denne bog viser. Det er som det olympiske motto: ”Hurtigere, højere, længere”. Så selv om denne bog vil forebygge og forbedre, så afspejler den alligevel tidsånden, der vil effektivisere for enhver pris.

For trives vi ikke, kan vi ikke fungere, og så kan vi ikke få vore eksamener, og så kan vi ikke blive nyttige samfundsborgere, der ikke ligger fællesskabet til byrde. Denne sætning står naturligvis ikke i bogen, men det er den tanke, jeg får.

Der er virkelig mange gode intentioner i bogen, og der er mange gode og effektive opgaver. Og det er en engageret og fagligt kompetent forfatter, der ved, hvad hun gør, og som også er en dygtig underviser på Københavns Professionshøjskole. Hun gør alt det, der forventes af hende, og derfor er hun og hendes bog et nyttigt redskab til kommende lærere, der skal ud at skabe nyttige samfundsborgere.

Det kommer hurtigt til at lyde negativt, når jeg anmelder på denne måde, og det er ikke ment sådan. Bogen er god, virkelig god. Det er baggrunden for, at bogen er skrevet, som jeg er bekymret for. Som der står bag på bogen, så er det en bog med konkrete opgaver, øvelser og aktiviteter, der sætter spot på et vi-fællesskab. Der er blandt andet øvelser om venskaber, præstationsangst, ensomhed, at føle sig anderledes, mobning, kropsidealer, adfærd på sociale medier. Kort sagt: Alt hvad hjertet begærer. Pluk en tilfældig opgave, og du har stof nok til en lektions undervisning.

Du vil ikke blive stresset over forberedelsen, men du kan muligvis blive stresset over de svar, du får, når du ”lægger svesken på disken”.