Debat

Børn skal kunne lide det, for at få lysten til at lære.

Når vi taler om at skabe optimale betingelser for børn og unges mod på uddannelse, så er livslang lyst til læring, i høj grad en vigtig byggesten.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som lærer må vi derfor være optaget af opgaven som medskaber til børn, der har lyst til læring.

Forskningsrapporter viser allerede at børn der er åbne og modtagelige for læring, klarer sig langt bedre op igennem hele uddannelsessystemet.

Så hvordan skaber vi, i de første skoleår, lysten til læring?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Først og fremmest må vi forsøge at skabe en tæt forbindelse mellem leg og læring.

Dernæst må vi sikre at når børnene møder skolen som den formelle læringskontekst, vil det være legende og motiverende at deltage.

At finde glæden ved læring fra start er langt vigtigere end at vide hvordan vi skriver alfabetet eller kan talrækkerne.

Den kognitive del af vores hjerne, kan lære hele livet. Derimod er de underlæggende funktioner i hjernen afgørende for vores mulighed for at optage læring. Sikre at "vinduet for læring" er åbent.

Det betyder at hvis barnet:

  • Motiveres for læring,
  • Kan lide at komme i skolen
  • Føler sig godt tilpas
  • Oplever at lykkes med det de laver. 
  • Lærer at mestre de sociale normer igennem leg 
  • Ved hvordan man lytter til fælles beskeder
  • Ved hvordan man deler
  • Får en øget social forståelse, der kan udvikle gode sociale evner. 

Så er "vinduet langt mere åbent", og børnene kan meget nemt lære at læse og regne etc.  

Det er min klare overbevisning at det ikke betyder alverden om børnene kan læse inden de er færdige med 1. klasse. Derimod er ovenstående af afgørende betydning for barnets lyst til læring, ja for barnets samlede oplevelse af skolen.

"Hvis et barn, kommer dårligt fra start socialt, vil det række ind i hele deres skoleliv og videreuddannelse. Kommer barnet godt fra start socialt, vil det også række ind i hele deres skoleliv og videreuddannelse", Bruce Perry

At møde børnene præcis der vores deres interesser er og igennem leg styrke deres lyst til læring, udvikler børnenes kreative, hårdtarbejdende og selvmotiverende adfærd. Dette er vigtige egenskaber for at være interesseret i at lære livet igennem.