Ordblindhed er ikke kun, når bogstaverne hopper og danser - ordblindhed findes på mange niveauer, lyder det i en af kampagnens små film.

Nota vil slå fordomme om ordblindhed ned med viden

Ordblindhed forbindes ofte med lavere intelligens og dårlige uddannelsesmuligheder. Men det er fordomme uden hold i virkeligheden, lyder grundbudskabet i en kampagne fra Nota. Kampagnen har 13 bud på, hvordan lærere kan hjælpe til med at bekæmpe fordommene.

Publiceret

13 råd til lærere

Sådan kan du forebygge fordomme ogtabuer i klassen:
  1. Tal åbent om ordblindhed i undervisningen, ved prøver, test også videre.
  2. Forklar, hvilke hjælpemidler de ordblinde må bruge, og hvorforde må bruge dem.
  3. Tydeliggør i klassen, at der er tale om enafkodningsvanskelighed og ikke lavere intelligens.
  4. Tal altid positivt om ordblindhed, så det ikke kommer til athandle om uvilje, dovenskab eller andet, der stigmatiserer. Tænk pådit ordvalg, så det bliver fremhævet positivt. For eksempel 'læsemed ørene' og 'at have ordblindhed'.
  5. Vær afslappet omkring det. Det mærker den ordblinde sompositivt.
  6. Spørg de ordblinde, hvordan man kan nedbryde tabuer omkringordblindhed. De har muligvis gode bud på det selv.
  7. Ved gruppearbejde i klassen fremhæv, at den ordblinde elev kanbidrage med andre ting end lige at skrive, så eleven ikke bliverfravalgt ved gruppearbejde.
  8. Fremhæv kendte ordblinde. Lav for eksempel en quiz om kendteordblinde eller lad eleverne lave en fremlæggelse om en kendtordblind. Dette giver den ordblinde elev rollemodeller at spejlesig i og viser både den ordblinde og klassen, at ordblindhed ikkeer en hindring for succes.
  9. Lad eleven sætte ord på egne følelser: Hvad tror eleven, atlæsevanskeligheden har af konsekvenser. Ved at vide, hvad eleventænker, kan du som underviser mane frygten i jorden. Hvis eleveneksempelvis tror, at han/hun ikke kan tage en videregåendeuddannelse, kan du fremhæve, at det sagtens kan lade sig gøre vedbrug af de rette hjælpemidler.
  10. Spørg ind til, om eleven tror, at læsevanskeligheden vilbegrænse ham/hende - og hvis ja, så hvor/hvordan? Dette kan afklaremeget i forhold til det videre arbejde med eleven.
  11. Lad eleven vide, at læsning ikke er alt. Det skal ikke begrænsehans/ hendes fritidsliv, for eksempel sport eller klubliv.
  12. Spørg, om eleven vil have, at klassen kender tillæsevanskeligheden - og hvis ja, hvor meget skal klassen vide?
  13. Spørg ind til, hvad eleven forventer af dig som underviser. Detkan være forskelligt fra elev til elev.

Kilde: Nota i samarbejde med koordinerende læsevejleder,ordblindevejleder og testvejleder Carsten Milan Nielsen fra SorøKommune.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bibliotek og videnscenter for folk med læsevanskeligheder, Nota, kører i de kommende tre uger en kampagne, som skal nedbryde tabuer og fordomme om ordblindhed.

"Når man undervurderes af andre, kommer man let til at undervurdere sig selv. Derfor er det vigtig at nedbryde fordomme om ordblindhed, og det bedste værktøj er viden", siger Christian Randing, som er kommunikations- og udviklingskonsulent hos Nota. Kampagnen er bygget op over en række film og en kampagneside, som afliver fordomme om ordblindhed. På siden kan både undervisere, ordblinde og forældre finde redskaber til, hvordan de kan være med til at nedbryde fordomme og øge forståelsen for, hvad det vil sige at være ordblind.

"Der er kommet mere fokus på ordblindhed i de senere år, men der eksisterer stadig nogle sejlivede myter. Derfor har vi valgt at lave en kampagne, der både giver konkrete redskaber til dem, som har ordblindhed tæt inde på livet og afliver myter om ordblindhed mere bredt", siger Christian Randing.

Dialog kan øge klassekammeraternes forståelse

På kampagnesiden kan lærere finde 13 bud på, hvordan de kan bidrage til at nedbryde fordomme om ordblindhed. Et af dem handler om at gøre det tydeligt for klassen, at der er tale om en afkodningsvanskelighed og ikke lavere intelligens.

"En åben dialog om ordblindhed sikrer, at den ordblinde elevs klassekammerater får en forståelse for, hvilke udfordringer den ordblinde elev kæmper med. Det gør, at den ordblinde føler sig mere inkluderet i klassen", lyder det i kampagnen.

Nota foreslår blandt andet, at lærere laver en quiz om kendte ordblinde. Eksempelvis var både Albert Einstein og H.C. Andersen ordblinde, og det samme er Bubber.

"Lærere spiller en ret stor rolle i kampagnen. Det er derfor, vi har lavet et materiale til dem. De ordblinde er selvfølgelig selv agenter for, at der sker en forandring i opfattelsen af ordblindhed, men forandringen skal ske i omgivelserne, og lærere har både kontakt til ordblinde elever, deres forældre og til de øvrige elever. Derfor er lærerne vigtige", siger Christian Randing.

400.000 danskere er ordblinde

Kampagnesiden indeholder også otte gode råd til elever og ti gode råd til forældre, begge under overskriften 'Tal om ordblindhed'. Der er desuden tre korte film, hvori en skuespiller fortæller, at ordblinde kan tage præcis de samme uddannelser som andre, at ordblindhed ikke handler om intelligens, og at 400.000 danskere er ordblinde.

Nota gør i de kommende tre uger opmærksom på kampagnen via de sociale medier, annoncer på folkeskolen.dk og reklamer på busser og toge. Herudover vil Nota bedre kendskabet til kampagnen ud gennem sine egne kanaler.

Du kan læse mere om kampagnen via nedenstående link: