Jeg frygter, at vigtig videndeling i en tid med mindre og mindre tid til individuel fag-faglig forberedelse vil gå tabt, siger lærer og PLC-medarbejder Michael Großpietsch.

Farvel til SkoleKom: Lærere protesterer

SkoleKom, der i årevis har været lærernes lukkede, digitale forum, lukker i slutningen af året. Ifølge Styrelsen for It og Læring findes der mange andre alternativer, der kan erstatte SkoleKom. Det er to lærere ikke enig i.

Publiceret

HAR DU STADIG ENSKOLEKOM-MAIL? 

Styrelsen for It og Læring oplyser, at alle, der stadig anvenderSkoleKom som mail, ikke vil have adgang til hverken at læse ellerskrive mails, når SkoleKom lukker.

Styrelsen oplyser også, at hvis man arbejder på skole, findesder højst sandsynligt en alternativ e-mail, man kan få i stedetfor.

Hvis man bruger SkoleKom til personlig kommunikation, skal manvælge en ny mailadresse ved en anden udbyder. Der er findes en delgratis tjenester.

I forbindelse med Aula vil man som lærer også få enAula-mail-adresse.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Siden midten af 1990'erne har SkoleKom været et digitalt mødested, hvor lærere har delt undervisningsmaterialer med hinanden, spurgt ministeriets læringskonsulenter til råds og fået faglig sparring.

Men den 31. december i år er det slut. Da lukker og slukker SkoleKom.

"Årsagen er, at antallet af brugere på SkoleKom de seneste år har været støt faldende, og at der i dag findes et marked for kommunikationsløsninger, som mange skoler allerede benytter sig af. Det er derfor ikke længere en naturlig del af styrelsens opgaver at levere en kommunikationsløsning til skolerne", skriver Styrelsen for It og Læring (Stil), der har drevet SkoleKom, på sin hjemmeside.

Den beslutning er Michael Großpietsch, der PLC-medarbejder og tysklærer på Pilegårdsskolen i Tårnby Kommune, ikke enig i. Han har ad to omgange skrevet til Stil for at forklare, hvorfor lukningen af SkoleKom er et forkert valg.

Nu er de første lærere på Aula 

"Man er efter min mening ved at tage en alt for drastisk beslutning omkring den videre eksistens af SkoleKom, og jeg frygter, at vigtig videndeling i en tid med mindre og mindre tid til individuel fag-faglig forberedelse vil gå tabt", siger han til folkeskolen.dk.

"Jeg synes heller ikke, at en dalende aktivitet er et godt argument for at lukke SkoleKom. Jeg bruger ikke SkoleKom dagligt, men når jeg mangler inspiration til undervisningen eller faglig sparring, er SkoleKom en guldgrube", tilføjer læreren.

En unik vidensbank

Specialkonsulent i styrelsen Kristian Johnsen mener, at der nu findes så mange andre steder for lærerne at finde faglig inspiration, at SkoleKoms konferencer ikke længere er nødvendig.

Han nævner blandt andet de faglige netværk på folkeskolen.dk som et alternativ.

"Desuden har vi valgt at være ude med meddelelsen i god tid, så lærerne kan nå at hente de undervisningsmaterialer ned, som de gerne vil beholde fra SkoleKom", siger han.

Engelsklærer på Seminarieskolen i Aalborg Kommune Per Marshall er dog ikke enig i, at alternativer som de faglige netværk kan erstatte SkoleKoms materialebase.

"Andre platforme er gode til faglige sparringer på idéplan, mens SkoleKom er dér, jeg leder, når jeg eksempelvis mangler et eksamensspørgsmål. Her kan jeg nemlig nemt finde en hel masse konkrete spørgsmål, som jeg kan lade mig inspirere af"siger han.

"Jeg kan godt se, at SkoleKom trænger til en fornyelse, og jeg er også åben til alternativer, men jeg kan ikke se, hvad der lige nu skal erstatte SkoleKoms faglige nørderi og spidsfindigheder".

Læringskonsulenten flytter til EMU

Det er vigtigt for Styrelsen for It og Læring at bevare lærernes mulighed  for at komme i dialog med læringskonsulenterne. Derfor forsætter denne funktion med at eksistere på emu.dk til næste år, fortæller Kristian Johnsen.

Men Per Marshall er mere bekymret for, om der bliver mulighed for at lærerne kan være i dialog på tværs af kommunegrænserne.

"Når jeg som beskikket censor har haft brug for at diskutere med mine kolleger på andre skoler, har SkoleKom været stedet, hvor vi alle har kunnet samles", siger han.

Per Marshall stiller sig også kritisk over for, at Stil på deres hjemmeside skriver, at den nye, digitale samarbejdsplatform Aula vil kunne afløse SkoleKoms kommunikationsform og konferencer alt efter, hvad skolerne vælger.

"Vi ved ikke meget om, hvordan Aula kommer til at fungere endnu. Men ud fra min forståelse skal det være et internt kommunikationsmiddel. Igen savner jeg svar på, om kommunikation på tværs af kommuner bliver i en widget, man skal købe sig til, eller om det bliver tilgængeligt for alle", siger han.

Kristian Johnsen vil ikke udtale sig om Aulas funktioner men pointerer, at SkoleKom også er et abonnement, som skolerne skal betale for.

"Det er blandt andet derfor, at vi rykker dialogen med læringskonsulenterne til Emu. På den måde sikrer vi, at alle lærere kan komme i kontakt med en relevant læringskonsulent", siger han.

Blog: Skolekom er død, er Aula svaret?