Masseeksperimentet: Skoler har dårlig akustik til gruppearbejde

Lydforholdene i klasselokaler passer til gammeldags undervisning men er dårligere til gruppearbejde, viser Masseeksperimentet, hvor over 12.000 elever har testet akustik. Indskolingslokaler er bedre, hvis de deler med SFO, der har højere lydkrav.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Overordnet set er akustikken udmærket. Der er lav efterklangstid i flertallet af klasser, og det betyder, at klasselokalerne er fornuftige til "gammeldags undervisning", men ikke så velegnede til gruppearbejde, hvor for eksempel 4-6 elever sidder i samme lokale", siger Peter Møller Juhl, der er lektor ved Ingeniøruddannelserne på Syddansk Universitet og forskeren bag Masseeksperimentet, der er arrangeret af Dansk Naturvidenskabsfestival.

De mere en 12.000 elever fra folkeskole og gymnasier har selv testet akustikken. Det skete under Dansk Naturvidenskabsfestival i uge 39, hvor eleverne foretog lydtest efter skemaer udarbejdet af eksperter.

"Problemet ved støj er, at den forstærker sig selv. Hvis lyden kommer over det kritiske niveau, forstyrres eleverne. De taler højerere og højere. Til sidst kan ingen høre noget. Og indlæringen falder. Mange forældre oplever faktisk, at deres børn taler unaturligt højt, når de kommer hjem fra skole", siger Peter Møller Juhl.

SFO har højere lydkrav

Masseeksperimentets undersøgelse er delt op i indskoling, mellemtrin og udskoling ligesom man har set på lokalernes byggeår.

Undersøgelsen viser, at taleforståeligheden er bedre i de indskolingslokaler, der bliver brugt af SFO'en om eftermiddagen. I rapporten skriver forskeren, at "baggrunden for dette formentligt er, at der i lang tid har været særlige akustiske krav til SFO-lokaler, som følge af de forholdsvis støjende aktiviteter, der foregår her".

Der er ikke en entydig sammenhæng mellem taleforståelighed og byggeår. Når taleforståeligheden er bedre i nyere byggeri for indskolingen, kan det skyldes, at man de seneste årtier i stigende grad har fælles lokaler for indskoling og SFO og at akustik-kravene til SFO er højere end de er til skolebyggeri.

Fremmedsprog kræver god akustik

Undersøgelsen viser også, at jo flere flersprogede elever, der er i en indskolingsklasse, jo sværere har eleverne ved at forstå, hvad der bliver sagt.

"Vores evne til at forstå tale under vanskelige betingelser, er bedst på vores modersmål", siger Peter Møller Juhl.

Men dette gør sig kun gældende i indskolingen. Forskeren mener, at det skyldes, at ældre flersprogede elever klarer sig ligeså godt på dansk som på deres modersmål. Men det betyder, at det er specielt vigtigt, at der er gode akustiske forhold i indskolingen samt i lokaler, hvor der bliver undervist i fremmedsprog.

Dansk Naturvidenskabsformidling arrangerer Masseeksperimentet for at være med til at give eleverne et indblik i, hvad naturvidenskaben kan bruges til, hvordan en forsker arbejder, og hvordan man kan bruge forskellige naturvidenskabelige metoder.