Kristoffer Høyrup Sørensen har en enig Aalborg-styrelse bag sig som kandidat til hovedstyrelsen, efter at Ulla Koch Sørensen har meddelt, at hun stopper med udgangen af 2019.

Kandidat vil kæmpe for mennesker før systemer

Kristoffer Høyrup Sørensen, 31, har taget DLF’s meningsdanneruddannelse, lanceret hashtagget #menneskerførsystemer og med opbakning fra kredsstyrelsen i Aalborg Lærerforening har han besluttet, at han gerne vil bruge sin energi og engagement for folkeskolen i Lærerforeningens øverste ledelse, hovedstyrelsen.

Publiceret

Kristoffer Høyrup Sørensen, 31, lærer på Vestbjerg Skole iAalborg og kredsstyrelsesmedlem i Aalborg Lærerforening. Har tagetDLF's/Ceveas meningsdanneruddannelse.

Blog: Hovedstyrelseskandidat Kristoffer HøyrupSørensen

Facebook: facebook.com/ksorensen87

Twitter: @ksorensen87 

Danmarks Lærerforening skal vælge ny hovedstyrelse for 2020-24sidst på året i år. Man kan stille op som kandidat frem til den 15.november. Folkeskolen.dk interviewer alle de opstillede kandidaterog tilbyder dem en blog på folkeskolen.dk/hovedstyrelsesvalg 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvorfor stiller du op?

"Det er jo på baggrund af det engagement og den energi, jeg har på vegne af folkeskolen - jeg er ret stolt af både folkeskolen og lærerstanden, og det er vigtigt, at vi er nogle frontløbere, der vil kæmpe for den. Og så tænker jeg også, at jeg kan bidrage med et lidt yngre perspektiv".

Opfatter du dig som repræsentant for en bestemt gruppe/et bestemt lokalområde/et særligt hovedsynspunkt?

"Det er jo naturligt, at jeg repræsenterer Aalborg Lærerforening, og så tænker jeg også, at jeg repræsenterer de yngre medlemmer. Men først og fremmest #menneskerførsystemer både i politiske beslutninger og i fagforeningen, sm jeg også beskriver det i mit første blogindlæg".

Blog: Hvorfor stiller jeg op til hovedstyrelsen? 

Hvad er det vigtigste budskab fra dig, når det gælder spørgsmålet om  lærernes arbejdstid?

"En arbejdstidsaftale er ét redskab blandt flere til bedre resultater og arbejdsvilkår for medlemmerne. Jeg ved som arbejdsmiljørepræsentant, at der også er mange andre ting, der har betydning, men jeg er helt enig i DLF's principprograms ord om kollektive arbejdsaftaler indgået så centralt som muligt. Det har bare været meget svært siden 1999 - så for mig er enhver forbedring i forhold til Lov 409 en god ting. Jeg synes dog, at det er altafgørende, at der centralt forhandles mellem DLF og KL. I denne forhandling skal der sikres nogle centrale bestemmelser og bindinger, som muliggør reelle forhandlinger ude i kredsene og kommunerne. Et konkret punkt for mig kunne fx være nogle centrale prioriteringsbestemmelser, som sikrer, at lærerne kan få en prioriteret liste i deres opgaver, der jævnfør undersøgelsen 'Når verdens bedste job bliver for hårdt' viser, at der er for mange rigtige og forkerte opgaver".

Verdens bedste job, som mange lærere ikke holder til 

Ønsker du en fem-årig læreruddannelse?

"Hvis det sikrer, at vi får det, de studerende ønsker, nemlig først og fremmest mere praktik. Så en fem-årig læreruddannelse er en mulighed, men for mig er det vigtigere, at uddannelsen har den kvalitet og det indhold, de studerende ønsker - det vigtigste er, at vi lytter til de studerende og til underviserne på læreruddannelsen".

Er folkeskolen blevet talt for meget ned, og skal DLF gøre noget for at tale folkeskolen mere op?

"Det er jeg blevet spurgt om mange gange de senere år. Og jeg svarer altid med Løgstrup: 'Samfundet har den skole, det fortjener'. Men noget andet betyder det også. Så uoverkommeligt det er at holde skole, så spændende er det. Og det spændende er, at de største problemer, vi står i socialt, politisk og kulturelt, i skolen melder sig på en af den pædagogiske opgave pointeret vis'. Jeg synes ikke, skolen skal åbne sig for alle interessenters ønsker - vi har i DLF en opgave i at være folkeskolens forsvar og værn i forhold til netop folkeskolens formål og formålsparagraf. Der kan arbejdet med et folkeskoleideal blive afgørende".

Kandidat: Kampen for en central arbejdstidsaftale er ikke forbi