Eleverne på H.C. Andersen Skolen har været meget glade for musikundervisning på iPad.

Odense: Kompetenceløft giver bedre musikundervisning

Lærere og pædagoger fra alle Odenses 35 folkeskoler og musiklærere fra Odense Musikskole er sammen på et seks måneders uddannelsesforløb. Målet er at styrke musikundervisningen til eleverne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Pædagog Peter Sandvig spiller guitar, når eleverne i 2. klasse på H.C Andersen Skolen i Vollsmose i Odense myldrer ind i klassen onsdag morgen. Guitarspillet ledsager eleverne til hver musiktime og er et af de håndgribelige elementer, som lærer Rikke Nielsen og pædagog Peter Sandvig har indført i løbet af det uddannelsesforløb, som de har deltaget i sammen med musikskolelærer Birgitte Momme.

"Det betyder noget, at musikken fylder, når børnene kommer ind i rummet. Det er tydeligt, at her er fokus på, at musikken er i gang, og at det er det, der skal fokus på", fortæller Birgitte Momme.

Når eleverne er ankommet til timen, synger de den samme goddag-sang, som bliver ledsaget af fagter og billeder. Hver time begynder ens, og sangene, som bliver brugt i timerne er i stor grad de samme, og det har været en stor øjenåbner for lærer Rikke Nielsen.

"Tidligere tænkte jeg, at når vi har sunget en sang tre gange, så kan eleverne den. Og så har jeg introduceret en ny. Jeg har lært, at det betyder meget, at vi holder fast i de samme sange og så bygger ovenpå. Det betyder meget for eleverne, og jeg kan jo høre, at de i dag synger sangene ude på gangene", siger Rikke Nielsen.

Rapport: Tæt samarbejde mellem skole og musikskole gavner musikfaget 

Samarbejde på tværs af fag

Rikke Nielsen og skolepædagog Peter Sandvig arbejder tæt sammen om musiktimerne på skolen. Rikke Nielsen blev uddannet lærer i 2000. Hun har linjefag i musik, men kom lidt tilfældigt ind i musikken og kan kun spille lidt fløjte og violin. I de første år som lærer underviste hun ikke i musik, men det er hun begyndt på nu. Peter Sandvig spiller selv guitar og bas, og de to kan bruge hinandens kompetencer i undervisningen. I uddannelsesforløbet, som er finansieret af A.P Møller Fonden, blev de sat sammen med musikskolelærer Birgitte Momme, som i mange år har undervist i folkeskolen gennem musikskolen.

Over et halvt år har de tre gange været på to dages uddannelsesforløb sammen. Derefter har de sammen brugt, hvad de har lært i deres  undervisning på skolen.

Professionshøjskolen UCL's undervisere Marianne Tolstrup og Niels Kvium har undervist lærere, pædagoger og musikskolelærere fra hele Odense. Deltagerne har forberedt, gennemført og evalueret undervisningen sammen fra uge til uge. Mellem hvert uddannelsesforløb har der været aktionslæring. Her har Marianne Tolstrup, skolens leder og en enkelt gang også en musikskolelærer deltaget i det reflekterende team.

"Det her er en unik rejse", siger Birgitte Momme.  "Jeg har været musikskolelærer i 18 år, og jeg har ofte været ude i folkeskoler og undervist i det man kan kalde kompagnon-undervisning. Tidligere er jeg kommet ind fra højre, og så har vi undervist parallelt. Det har været hårde relationer, fordi man ikke når til at arbejde fælles om det. I det her forløb har der været tiden til at arbejde sammen".

Thisted satser på klassiske instrumenter i musik 

Musikundervisning på iPad

Det sidste uddannelsesforløb fra UCL handlede om digitale læringsmidler, strategier og kreative processer. Derfor har eleverne i den sidste periode af projektet på H.C. Andersen Skolen arbejdet med et digitalt tema.

"Vi har haft et dejligt langt forløb med 'Garageband' på iPad. Vi har arbejdet med, hvordan man sampler og klipper i lydfiler, og hvordan man kan bygge om på dem og udtrykke sig på sin egen måde", siger Peter Sandvig, som synes det har været fantastisk at se, hvor engageret eleverne har arbejdet med det.

"Mange har siddet hjemme og vil vise, hvad de har lavet, når de kommer herover".  

"Det har været vigtigt at gøre det overskueligt. Vi er startet helt stille og roligt og har bygget det op. Det har taget den tid, som vi har ment har været nødvendig, men vi har også fået nogle superbrugere ud af det", siger Rikke Nielsen.

Tænketank ønsker input om samarbejde mellem musikskoler og folkeskoler 

Næste skridt: Sammenspil

Rikke Nielsen er begejstret for forløbet.

"Det er nok det fedeste uddannelsesforløb, jeg har været med til. Lige pludselig kan vi se, hvor meget musik kan gøre, når vi får en professionel med. Før lavede vi teater og noget med trommer, men Birgitte har givet os struktur og hjulpet os med, hvordan vi eksempelvis kan bruge billeder og smartboard", siger Rikke Nielsen.

"Det har givet mig så meget, at jeg efter jul vil finde en, der kan lære mig at spille klaver", siger hun.

"Man kan også se, at de her musiktimer giver børnene meget mere. Det med tegning og bevægelse giver så meget for de små".

Rikke Nielsen har været hos sin leder for at bede om, at hun sammen med Peter Sandvig, kan deltage i  Syddansk Musikkonservatoriums konference 'Musikalsk læring på tværs'. Konferencen har blandt andet fokus på det tværprofessionelle samarbejde mellem folkeskole og musikskole og på sammenspil.

"Vi vil gerne lære eleverne sammenspil. Det er vigtigt, at der er nogle valgmuligheder for børnene. Jeg håber, at vi på et tidspunkt får elever, der siger, at de gerne vil ind på musikskolen og have instrumentundervisning. Vi har nogle, der er glade for instrumenter, men de har ikke lært at spille på dem".

Målet er, at sammenspillet skal bygge oven på de sange, som eleverne i det første halve år har arbejdet intenst med i musik.  

Musik- og kulturskolerne får ny landsorganisation 

Lettere samarbejde fremover

Birgitte Momme har haft sidste undervisningslektion med Rikke Nielsen og Peter Sandvig på H.C. Andersen Skolen. Hun skal nu begynde et nyt samarbejde med lærere og pædagoger fra en anden skole i Odense. Det glæder hun sig til, men hun ville også gerne blive på H.C. Andersen Skolen.

Inden projektet begyndte, havde Odense Musikskole ni partnerskabsskoler, hvor de havde undervisning. Hun håber, at det fælles uddannelsesforløb kan sikre flere partnerskaber mellem skoler i Odense og Odense Musikskole.

"Flere skoler som har været med i projektet, har efterfølgende tilkøbt musikskolens kompetencer, så vi udvider vores partnerskabsskoler", siger Birgitte Momme. 

Alle tre er enige om, at en del af successen handler om, at der har været tid til udviklingen af undervisningen.

"Vi har fået meget inspiration fra oplæg og ved at kommunikere med andre skoler på kursusdagene. Men det bedste er, at vi har fået tid til at planlægge og evaluere. Vi har haft tid til at snakke om, hvad gik godt, og hvad man skulle gøre anderledes. Det har været en gave", siger Peter Sandvig.

Og Rikke Nielsen har fået de redskaber og tid til at sætte mål for musikundervisningen, som hun har savnet:

"Det har givet mig rigtig meget til det fremtidige musikarbejde med ungerne. Og så har jeg en hotline til Birgitte. Det har givet mig blod på tanden, til at gå videre. Jeg har ikke sat mål for musikundervisningen hidtil. Men det gør jeg nu".

Læs mere

Læs mere om projektet: