Musik
0   8

Rapport: Tæt samarbejde mellem skole og musikskole gavner musikfaget

Otte ud af ti elever i Egedal Kommune vurderer, at de får noget positivt ud af musikundervisning som varetages af både musikskolelærere og folkeskolelærere, viser ny undersøgelse, som også giver anbefalinger til bedre samarbejde mellem folkeskolelærere og musikskolelærere.

Folkeskolerne skal samarbejde tættere med musikskolerne. Det er en del af folkeskolereformen, og det er noget af det, som et forskerteam har evalueret i et udviklingsprojekt mellem musikskolen og folkeskolen i Egedal Kommune.

Projektet er ikke slut endnu, men rapporten 'Musik og værdi' om projektet er netop udkommet. Det er musikforsker Finn Holst fra Faglig Enhed for Musikpædagogik på DPU, Aarhus Universitet, der står bag rapporten.

Artiklen fortsætter under banneret

"Den allervigtigste læring fra undersøgelsen er, at næsten alle børn oplever, at undervisningen og fællesskabet giver dem en overordentlig stor glæde ved musikken og fællesskabet omkring den. De er motiverede og føler virkelig, at de lærer noget", lyder det fra Finn Holst i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen af potentialet for samarbejdet mellem musikskole og folkeskole er foretaget på Distriktskole Ølstykke og Distriktskole Ganløse. I projektet er 389 elever blevet interviewet.

Samarbejde udfordrer lærere

En af de elementer, som rapporten belyser, er samarbejdet mellem lærere fra musikskolen og lærere fra folkeskolen.

Rapporten slår fast, at samarbejdet lykkes bedst der, hvor musikskolelærere og folkeskolelærere har et løbende samarbejde og koordination. Begge lærergrupper havde især i begyndelsen af samarbejdet visse udfordringer:

"Det er som udgangspunkt to forskellige praksisser, som tager tid at opbygge et gensidigt forhold til og forståelse af. Musikskolelærerne havde i starten af projektet kun ganske lidt viden om musik­fagets rolle og indhold i folkeskolerne, og omvendt kendte folkeskolelærerne heller ikke musiksko­lelærernes metoder og tilgange. Derfor har der ikke fra starten været et fælles tredje. Men der er igennem undervisningen, relationerne, temadagene, kurser og evaluering af arbejdet kommet nærmere et "fælles tredje" - som er kommet til syne som en "ny fælles praksis", står der i rapporten.

Anbefaler tættere samarbejde

I anbefalingerne i rapporten er det netop også den videre udvikling af samarbejdet, som man skal holde fast i. Rapporten anbefaler, at Egedal Kommune fortsætter med at skabe fleksible undervisningsformer blandt andet ved at se på hold- og gruppeundervisning. Det anbefales også, at der bliver mere fokus på samarbejdende musikundervisning, hvor der i dag er større hold- og arbejdsdeling mellem lærerne.

Og så bliver der også lagt op til, at der på skolen bliver etableret professionelle læringsfællesskaber mellem musikskolens undervisere og skolernes lærere og pædagoger.  

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.154 andre er allerede tilmeldt