Esbjerg-lærere i nødråb om fejlslagen inklusion

Lærerne på Danmarksgades Skole i Esbjerg har sendt et desperat brev til ledelsen for skolevæsenet i Esbjerg, fordi de oplever, at børnenes psykiske og fysiske velbefindende på skolen er i fare som følge af fejlslagen inklusion, vold og trusler.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Som lærere tvinges vi til at indrette vores undervisning efter, hvad der er forsvarligt psykisk og fysisk og ikke efter den faglige formåen, fordi nogle enkelte elever sætter dagsordenen for alles skolegang", skriver lærerne på Danmarksgade Skole/Urban i Esbjerg i et nødråb til Esbjerg Kommune. De fortæller, at de ikke længere kan tage ansvar for elevers psykiske eller fysiske sikkerhed som følge af fejlslagen inklusion.

Også på Rørkjær Skole, der ligesom Danmarksgade er en afdeling af Urban-skolen, har lærerne råbt vagt i gevær over inklusionsudfordringen, og i sidste måned kom det frem, at Præstegårdsskolen i Esbjerg anmeldte 75 voldstilfælde alene i sidste skoleår.

Esbjerg Lærerforenings formand: Hvad gør vi nu..?

Udvalgsformand Diana Mose Olsen, SF, siger til JydskeVestkysten, at man er i gang med at håndtere voldsproblematikkerne på folkeskolerne og  henviser til, at der i begyndelsen af 2018 blev nedsat en gruppe med repræsentanter for Esbjerg Lærerforenings kredsbestyrelse, BUPL, Pædagogik & Undervisning samt Esbjerg Kommunes skolechef til at nytænke inklusionsindsatsen på kommunens folkeskoler.