Håndværk og design
0   10

Håndværk og designforeningen: Fantastisk med obligatorisk prøve

En obligatorisk prøve i det praktisk/musiske valgfag er nu en realitet. Håndværk og designlærernes næstformand er begejstret. Han glæder sig også til at samarbejde mere med erhvervsskolerne, men netop som et samarbejde - ikke en erstatning for fagets egne lærere.

Da forligspartierne i juni indgik en aftale om styrkelse af praksisfaglighed i folkeskolen, blev der indført et obligatorisk valgfag i håndværk/design, musik, billedkunst eller madkundskab og faget kunne afsluttes med en prøve i 8. klasse, hvis kommunen besluttede det. Allerede dengang gav flere partier udtryk for, at de gerne ville forsøge at finde midlerne til at gøre prøven obligatorisk.

Det blev den så i går som en del af et nyt forlig mellem Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale og SF med titlen Fra folkeskole til faglært - Erhvervsuddannelser til fremtiden.

Artiklen fortsætter under banneret

"Vi tænker, at det er fantastisk, for det er jo det, vi har ønsket længe - at få sidestillet de praktiske fag med de boglige i udskolingen. Vi ved fra idræt, at en prøve giver mere ligevægt i forhold til de andre fag i forældres og elevers og ikke mindst skoleledelsens syn på faget. Så det er en længe ventet ønske, der er gået i opfyldelse", siger næstformand i Foreningen for Håndværk og Design Wisti Pedersen.

Han regner med, at prøven bliver i stil med den prøve, skolerne hidtil har kunnet lave for eleverne, som har været frivillig og derfor kun er blevet afholdt få steder. Dvs. en praktisk prøve, hvor eleverne skal løse et designproblem.

Erhvervsskolelærerne er velkomne - til et samarbejde

Fra politikernes side er ideen med at styrke de praktiske fag i udskolingen i høj grad at få flere unge til at se muligheder i at søge ind på en erhvervsuddannelse. Og selv om håndværk og design-lærerne til enhver tid understreger, at faget har stor berettigelse i sig selv og har et vigtigt almendannende formål, så kan de også sagtens se fordelen i at åbne elevernes øjne for erhvervsuddannelserne. Det mener Wisti Pedersen i høj grad at de vil få, når du nu får et længere forløb med faget helt op i udskolingen.

Aftalen indeholder et øget samarbejde mellem folkeskoler og erhvervsskoler:

"Aftaleparterne vil sikre mere praksisfaglighed i folkeskolen ved at skabe bedre rammer for et mere forpligtende samarbejde mellem folkeskoler og erhvervsskoler. Folkeskolens udskolingselever skal have et større kendskab til erhvervsuddannelserne og en fortrolighed med erhvervsskolernes faciliteter og lærere. Dette skal ske ad flere veje - ved at udskolingseleverne kan tage deres valgfag på erhvervsskolerne, og ved at erhvervsskolelærerne kan varetage undervisning i folkeskolen".

Foreningen for håndværk og design hilser et tættere samarbejde med erhvervsskolerne velkomment som en mulighed for eleverne til større indsigt i uddannelserne. Men i forhold til valgfag mener de, at den mest hensigtsmæssige struktur er, at det er håndværk og designlærere, der fast underviser i faget i grundskolen, men med gode fælles planlagte forløb i samarbejde med erhvervsskolerne. Wisti Pedersen har også svært ved at forestille sig, at det skulle kunne fungere rent praktisk at få erhvervsskolelærerne til at undervise i folkeskolerne.

"Vi tror mere på en tredeling. For det første i form af de udmærkede projekter, der har kørt i mange år på visse skoler, hvor klasserne kommer ud på erhvervsskoler i et forløb eller hvor uddannede faglærere eller slutelever kommer ud og er medhjælper sammen med en lærer i et større projekt på skolen. For det andet besøg på erhvervsskolen, hvor man får en opgave med hjem at arbejde videre på eller hvor de kommer ud og starter en temauge. Eller tredje form i de mange tilfælde, hvor erhvervsskolen ligge alt for langt fra grundskolerne geografisk, hvor erhervsskoleeleverne via ung til ung-undervisning kan hjælpe grundskoleeleverne med at løse opgaver, som er udarbejdet i samarbejde mellem skolen, erhvervsskolen og fx et museum".

Brug for efteruddannelse

Endelig indeholder aftalen en understregning af vigtigheden af uddannelse.

"Stærke lærerkompetencer ud i at gennemføre praktisk og anvendelsesorienteret undervisning er også afgørende for elevernes oplevelse og udbytte af de praksisfaglige fag. Derfor skal læreruddannelsen i højere grad give de studerende redskaber til at tilrettelægge praksisfaglige forløb".

Her understreger Wisti Pedersen, at det både er vigtigt at styrke læreruddannelsen, men at der i høj grad også er behov for efteruddannelse af lærerne, så de er up to date med faget og klar til at undervise i udskolingen.

"Vores rolle i den kommende tid må være at gå i tænkeboks sammen med skoleledelsen, og opsøge viden fra læringskonsulenter og andre og ikke mindst opsøge efteruddannelse til hele fagteamet", siger han.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.107 andre er allerede tilmeldt
Få meget mere om H&D

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk for håndværk og design?

Tilmeld dig og få en mail hver anden uge med det nyeste fra netværket.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.