”I bekendtgørelsen står der læringsmål, jeg ved ikke hvor mange gange. På den måde tvinger man de lærerstuderende til at arbejde med læringsmål. Det skal vi have slået ihjel, og derfor foreslår, at det bliver skrevet helt ud af bekendtgørelsen”, siger SF's Jacob Mark.

SF: Vi skal også have læringsmålstyringen ud af læreruddannelsen

Hvis det reelt skal være op til lærerne, om de vil lave læringsmålstyret undervisning, skal de studerende ikke uddannes til at undervise efter læringsmål. Sådan lyder det fra SF, som med et nyt forslag vil have skrevet læringsmålstyring helt ud af læreruddannelsen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ikke nok, at forligskredsen har gjort det frivilligt for lærerne, om de vil tilrettelægge deres undervisning efter de mange færdigheds- og vidensmål, der ligger i Fælles Mål.

For på læreruddannelsen undervises de kommende lærere nemlig stadig i at lave læringsmålstyret undervisning.

Nye lærere skal lære at undervise efter mål

Derfor er der brug for, at læringsmålstyringen helt skrives ud af læreruddannelsen, lyder det i et nyt forslag fra SF.

"Vi er i forligskredsen blevet enige om, at skolerne skal sættes fri, og at lærerne skal have deres faglige frihed tilbage. Derfor har vi fjernet de her tusindvis af tvungne læringsmål. Problemet er, at vi samtidig pumper de lærerstuderende med læringsmål", siger partiets gruppeformand Jacob Mark, der også både er partiets undervisnings- og uddannelsesordfører.

Uddannelsen skulle følge reformen

Den nuværende bekendtgørelse bag læreruddannelsen blev indført for at matche den nye skolevirkelighed efter skolereformen, hvor blandt andet begrebet 'læringsmålstyret undervisning' blev indført.

Derfor blev det indført, at de kommende lærere fremover skulle uddannes til at bruge læringsmål som en central del af deres undervisning.

Ministeren lyttede: Målstyring alligevel ikke et hovedmål i læreruddannelsen 

Det er det, som SF vil have gjort op med.

"I bekendtgørelsen står der læringsmål, jeg ved ikke hvor mange gange. På den måde tvinger man de lærerstuderende til at arbejde med læringsmål. Det skal vi have slået ihjel, og derfor foreslår vi, at det bliver skrevet helt ud af bekendtgørelsen", siger han.

'Læringsmål' optræder 51 gange

En hurtig søgning viser, at ordet 'læringsmål' optræder 51 gange i den nuværende bekendtgørelse bag læreruddannelsen.

I bekendtgørelsen er det muligt at se, hvilke mål der lægger sig til de forskellige fag på læreruddannelsen. I faget 'Lærernes grundfaglighed' fremgår det eksempelvis, at de studerende skal lære at opstille læringsmål for både "klassen og den enkelte elev".

Og det kan samtidig læses, at eksempelvis kommende dansklærere for elever på 1.-6. klassetrin skal være i stand til gennemføre "begrundet" læringsmålstyret undervisning i alle fire områder.

Lærerstuderende vil også af med læringsmålstyringen

Læreruddannelsen bliver for tiden evalueret. Tidligere på året er der kommet to af tre delevalueringer, og den tredje ventes klar inden året er omme. Og til januar ventes en samlet evaluering.

Hos de lærerstuderende glæder formand Jenny Maria Jørgensen sig over SF's forslag om at få skrevet læringsmålstyringen ud af uddannelsen.

"Læringsmålstyringen står i forgrunden for alt det, vi lærer på uddannelsen. Det er et direkte bedømmelseskriterie for vores undervisningsforløb og de opgaver, vi afleverer, at vi har forholdt os til de forskellige læringsmål", siger hun.

Rapport: Målstyring på læreruddannelsen er kommet godt fra land 

Hun mener ligesom SF, at bekendtgørelsen skal gøres helt fri for ordet 'læringsmål'.

"Vi mener ikke, at det skal optræde overhovedet. I stedet er der brug for, at vi lærerstuderende bliver præsenteret for et væld af forskellige pædagogiske og didaktiske metoder".