Lærer og tekstildesigner skriver ny bog om design for børn

Godt design kan lære børn at sætte mere pris på verden omkring dem og at se deres egne fejl som muligheder, mener Marie Hugsted. I en ny bog præsenterer hun 50 designikoner for børn og barnlige sjæle.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da det gik op for Marie Hugsted, at der ikke findes en bog om dansk design for børn, var hun nødt til at skrive den selv. Hun er uddannet lærer og siden tekstildesigner fra Kunstakademiets Designskole og udvikler blandt andet undervisningsmaterialer til håndværk og design for Gyldendal.

"Egentlig havde jeg tænkt den til forældre og bedsteforældre, som kan læse højt og have en dialog med børnene om design. Men nu hvor jeg har lavet den, kan jeg se, at den bestemt også kan bruges til at tale design i skolen", fortæller Marie Hugsted.

Arkitekt: Designprocessen kræver mod til at stå i det uvisse

Hun foreslår, at man fx kan tage fat i et af temakapitlerne og arbejde tematisk med form og funktion og udbygge det med konkrete cases.

Fejl kan blive til klassikere

Bogen er bygget op sådan, at hver designikon har sit eget opslag med en legende akvarel af designet, tegnet af Kitt Stuart Schwenn, og en sides tekst skrevet til børn om historien bag - hvem, hvordan og sjove fakta om, hvordan det er udviklet eller solgt.

"Det skal være en bog, der lærer børn om, hvad dansk design er, men jeg vil gerne trække noget af det ophøjede og elitære ud af emnet. Samtidig prøver jeg at vise, at det fx kan være en fejl, der gør, at noget blive opfundet. Så det er ok at fejle, og det kan være godt at gå med en fejl. Ligesom børnene kan se, at der kan komme gode ting ud af at kopiere andre eller at mangle noget eller have for meget af noget. Jeg har prøvet at skrive processen frem i teksterne, så man kan lade sig inspirere af de store designere", fortæller Marie Hugsted.

Gratis e-bog: Lær om design i alle fag

Hun mener, at det er utroligt vigtigt for børn at beskræftige sig med design og alle de tanker, der ligger bag. At arbejde med de æstetiske læreprocesser og lære at værdsætte det, der omgiver os medfører en bæredygtighedstanketang, som børn har stor gavn af. I udvalget af designikonerne har hun holdt sig til dansk design inden for de seneste 100 år og ting, som i princippet skal kunne findes inden for hjemmets fire vægge. Det er et bredt udvalg af produktkategorier, og hun har også taget en del ting med, som netop er udviklet til børn.

"Børn bliver lidt glade og stolte over, at der er udviklet design særligt for dem", siger hun.

Svært med at nå godt håndværk i skolen

Samtidig mener Marie Hugsted, at dannelsesaspektet i håndværk og design er vigtigt både i forhold til det teoretiske, men i høj grad også i det materielle.

Lærer til lærer: HDS Design og arkitektur - Digital kreativitet

"Når jeg udvikler undervisningsmaterialer til faget, går jeg meget op i materialesammensætningen. Jeg tror, at man lærer enormt meget ved at være materiale-nær og arbejde med farver, struktur og materialer og prøve at sætte ting sammen og forklare, hvad der foregår i mødet mellem materialerne og en selv".

Men hun mener, at det er svært for lærerne at arbejde rigtigt godt med faget ude på skolerne.

"Som jeg oplever det, er faget og værkstederne blevet så udhulede, at det er svært at tilbyde et håndværksmæssigt niveau, som man kan stå inde for som underviser. Der er for lidt tid til for mange elever og dårlige faciliteter. Det er meget problematisk. Derfor synes jeg også, at det er rigtigt spændende, at håndværk og design er blevet prøvefag. Måske kan det være med til at opkvalificere, og der er jo også blevet lovet bedre værkstedsfaciliteter, som også kan være med til at opkvalificere faget".

Regeringen vil nu indføre obligatorisk prøve i praksisfaglige fag