Gratis e-bog: Lær om design i alle fag

I en ny bog fra kunstmuseet Trapholt og Kolding Kommune bliver der sat fokus på designpædagogik, og hvordan lærere kan inddrage design i lige præcis deres fag.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Design din egen buddingesmag, eller vis hvordan kendte danskere kan fortolkes som stole. Det er et par af oplæggene i en ny bog om design i folkeskoleregi. Kirsten Jensen, publikumsudviklingsansvarlig på Trapholt, har i samarbejde med lærerne Gitte Stokholm Klausen, Grith Rasmussen og Lisbet Larsen fra henholdsvis Lyshøjskolen, Munkevængets Skole og Kongsbjergskolen i Kolding Kommune skrevet bogen "Design i Folkeskolen". Den giver forslag til, hvordan lærerne i Kolding Kommune helt konkret kan få designpædagogik ind i den daglige undervisning. Bogen kan frit downloades (se link til højre), og det står således frit for lærere i alle landets kommuner at hente inspiration. Bogen er udgivet i et samarbejde mellem Kolding Kommune, folkeskolerne i Kolding og Trapholt.

Danish design - made in Polen

Kolding Kommune satser på design og som led i dette arbejder folkeskolerne med designpædagogik. Det betyder et øget fokus på processen frem for produktet og en undervisningsstrategi, der stimulerer selvstændig og innovativ tænkning hos eleverne. Nøgleordene for designpædagogik er kreativitet, innovation, problemløsning og samarbejde. Målet med Kolding Kommunes designsatsning er, at Danmark har brug for en innovativ og initiativrig ungdom, som kan se mulighederne omkring sig, og har modet og redskaberne til at omdanne disse til nye ideer - og ikke mindst realisere dem.

Elever får 25.000 for at designe bæredygtige huse

Trapholt er et museum for kunst, design og kunsthåndværk, og i bogen er der undervisningsforløb som involverer museets samling. Undervisningsforløbene kan også tilpasses det, der er relevant for den enkelte klasse og de muligheder, der er til rådighed.

Bogen præsenterer derudover DIF-modellen, som er udviklet for et par år siden af folkeskolelærere fra Kolding Kommune som et praktisk redskab til at bevare fokus på processerne i arbejdet med design i folkeskolen.

Bølgen skaber innovation

 

Læs mere

"Design i folkeskolen"

Læs mere om DIF-modellen her