Jon Edlund har haft mesterbager-forklædet i Bagedysten.

Jon fra Bagedysten brænder for madkundskab

En stor interesse for ernæring og sundhed ledte Jon Daniel Edlund mod lærerstudiet. Madkundskab er det fag, han glæder sig allermest til at undervise i. Og lige nu har han muligheden, for han er i praktik hos sin Bagedyst-modstander, lærer Sara Græsborg.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kager er ikke øverst på listen over emner, som eleverne på Himmerlands Ungdomsskole gerne vil lære om i madkundskab i næste forløb.

Det overraskede lærestuderende Jon Daniel Edlund og lærer Sara Græsborg, som havde bedt eleverne skrive emner ned, de gerne vil lære mere om. For lige nu kan eleverne hver lørdag se den lærerstuderende og deres lærer dyste mod hinanden i primetime lørdag aften i DR-programmet Bagedysten.   

Bagedystvært: Madkundskab skal være et prøvefag 

"Eleverne fik fem minutter til at skrive ned, hvad de konkret kunne tænke sig at arbejde med i det næste forløb. Der var meget få, der skrev kage på - men der var nogle, der ønskede, at de lavede en bagedyst, og det kommer de helt sikkert til", siger Jon Edlund, der mener, at der er meget at lære, når det gælder mousser, temperering af chokolade og gærdej.

"Vi kommer ikke uden om, at vi skal bage lidt. Sidste gang lavede vi forskellige forsøg med kage. Eleverne skulle bage kager med forskellige fedtstoffer i - smør, olivenolie, raspolie og margarine. Det var den samme opskrift, men fire forskellige kager, og så stod vi til sidst og smagte på dem. Der var ret bred enighed om, at smør gav det bedste resultat".

Lærer dyster i jule- og nytårsbagedyst 

Vejen til lærergerningen

Jon Edlund har altid været glad for at lave mad, men han har haft lidt svært ved at styre mængderne. Og i 3.g toppede vægten på 140 kilo. Da han blev erklæret uegnet til millitæret, satte lægen sig ned og fortalte ham om stenalderkost, hvor man undgår al korn, bælgfrugter, mælkeprodukter, sukker og stort set alle forarbejdede fødevarer. Han tog lægens ord til sig, og på fire måneder tabte han 45 kilo.

Samtidig voksede drømmen om at blive professionsbachelor i ernæring og sundhed. 

"Min interesse for madkundskab stammer fra, at jeg har tabt mig og ændret min livstil. Jeg ville læse ernæring og sundhed, men jeg kom ikke ind. Så prøvede jeg noget frivilligt arbejde på madskolerne. Og det var rigtig spændende. Der kom madglade børn, som gerne ville lære noget. Det var en rolle, som jeg fandt meget inspirerende. Og så vidste jeg, at jeg skulle være madkundskabslærer. Det føltes meget mere rigtigt end ernæring og sundhed. Det at lave mad og være sammen med mennesker er meget vigtigt for mig", siger Jon Edlund.

Velsmag, sundhed, råvarebevidsthed, kvalitetsbevidsthed, bæredygtighed og miljø er de emner, som Jon Edlund synes er vigtige at give videre.  

"Jeg synes, at det er vigtigt, at eleverne kan træffe bevidste valg. De skal prøve at tilberede en masse på forskellige måder. De skal have hænderne i det - for det er et praktisk fag. Jeg har mange kammerater, der ikke kan lave mad. Men det er noget, man får brug for, når man skal have en familie en dag og samles omkring måltider".

Det så du ikke i tv: "Jeg er en meget personlig lærer"

Madkundskab er et presset fag

Lige nu har han fundet en praktikplads, hvor hovedfokus er på madkundskab, men han mener, at faget er presset på mange skoler.

"Nogle steder bliver det lidt et hyggefag. Der er ikke så faste rammer som i fag, hvor du har faste siddepladser. Der hvor jeg har observeret faget, kan man nogle gange spørge, hvor læringen er.  Der er selvfølgelig læring i at arbejde med råvarer, men som undervisningen er indrettet med målstyring, så skal man være meget klar over, hvad man vil med sin undervisning i faget. For jeg har observeret, at det kan blive et fag, hvor man bare sætter gang i noget madlavning".  

Og Jon Edlund brænder for at undervise i madkundskab:

"Den vigtigste forudsætning for at kunne undervise i noget er den naturlige glæde, som jeg har. Jeg håber, at den kan smitte af på eleverne - og så skal det kombineres med nogle solide didaktiske overvejelser - det kræver rigtig meget, og det er jeg ved at finde ud af", siger Jon Edlund, som bliver færdig som lærer til sommer fra læreruddannelsen i Aarhus med undervisningsfagene idræt, engelsk og madkundskab på eksamensbeviset.

Livsfærdigheder på prøve i madkundskab 

Powered by Labrador CMS