I marts 2017 fik alle elever på Fløng og de øvrige skoler i Høje-Taastrup en iPad eller en pc. Men i nogle fag, bl.a. engelsk, er læremidlerne stadig i bogform.

Kommune køber it for millioner - men ikke adgang til portaler i alle fag

Høje-Taastrup Kommune har brugt millioner på computere og iPads til eleverne, men ingen på adgang til digitale undervisningsportaler i fx engelsk. Pengene skal skolerne selv finde, siger den indkøbsansvarlige i kommunen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Høje-Taastrup Kommune har købt cirka 1500 iPad Mini, 1500 iPad Air og 2000 bærbare pc'ere til eleverne samt 700 iPads til lærerne. En udskrivning på mange millioner kroner.

Men på Fløng Skole må eleverne gemme deres digitale enheder væk i skoletasken, når der er engelsk på skemaet. Hverken politikere, forvaltning eller skoleledelse har prioriteret penge til at købe adgang til en engelsk fagportal, og derfor bruger lærerne stadig Blue Cat, som er bøger med mange år på bagen.

iPad eller pc til alle elever i Høje-Taastrup 

"Vi bruger bøger fra midten af 90'erne, fordi det er det, der er", siger Maria Roneklindt, som er engelsklærer på Fløng Skole.

Hun er forundret over den måde, som skoleforvaltningen har valgt at bruge pengene til indkøb af undervisningsmaterialer.

"Jeg synes, det er paradoksalt, at man satser så stort på it i kommunen, men at det ikke gælder alle fag".

Blog: Lav god undervisning - men materialerne må du selv (op)finde! 

Ikke kun engelsk

Kommunen har heller ikke købt adgang til faglige portaler i de øvrige sprogfag samt en række andre fag. Derimod besluttede byrådet sidste år at afsætte penge til portaler i dansk, matematik, natur/teknologi, biologi, fysik/kemi, geografi, historie, kristendomskundskab, samfundsfag og idræt.

Ifølge læringscenterkonsulent og ansvarlig for kontrakter med forlagene i Høje Taastrup Kommune, Lonnie Sørensen, ønskede politikerne at sikre adgang til portalerne i de fag, hvor lærerne var vant til at bruge dem. I årene 2013-2017 blev der købt adgang med støtte fra ministeriets støttekroner til digitale læremidler.

"Der er ikke noget, vi hellere vil, end at sørge for digitale læremidler i alle fag, men det er et prioriteringsspørgsmål. Byrådet har øremærket penge til at sikre fortsat adgang til faglige portaler i de fag, hvor lærerne gennem en årrække har vænnet sig til at bruge dem i undervisningen", siger hun.

Forvaltning: Portaler var tidligere for dårlige

Engelsk er det tredjestørste fag i skolen målt på undervisningstimer i et helt skoleforløb - hvorfor har der ikke været købt adgang til digitale læremidler i dette fag for længst?

"Jeg tror, det handler om, at man i sin tid lavede en 3-årig aftale med forlagene, og på det tidspunkt var der ikke en faglig portal, som var god nok. Jeg tror dog, at der findes gode portaler nu. Men for egen regning vil jeg sige, at man ikke nødvendigvis bliver en digital frontrunner af at have adgang til en faglig portal. Derudover er det bedre med lokal medbestemmelse om, hvilke undervisningsmaterialer der skal indkøbes på den enkelte skole. Jeg ved, at flere skoler i kommunen har købt adgang til engelskportaler".

Så engelsk og de andre fag, hvor der ikke er afsat penge, er i klemme nu, fordi de faglige portaler ikke var gode nok for tre-fire år siden?

"Ja, det kan man godt sige".

"Men man kan på de enkelte skoler vælge at anvende midler til digitale undervisningsmidler frem for de traditionelle, da skolerne jo har fået lagt økonomi ud til dette. Vi har sagt til skolelederne, at selv om kommunen køber f.eks. Dansk Gyldendal, kan den enkelte skole vælge at bruge penge på andre digitale platforme til det samme eller til andre fag. Derfor vil jeg opfordre til, at drøftelser omkring indkøb af undervisningsmaterialer holdes ude på skolerne, hvor der kan træffes lokale afgørelser".

Forsøger at overtale ledelsen

Ny lærer: Engelsk er det sværeste fag at undervise i 

Det har Maria Roneklindt forsøgt, men ind til videre uden held.

"Lige nu bokser vi med ledelsen, men de kan ikke opfinde penge. Status er pt., at fagudvalget på Fløng Skole inden udgangen af 2018 skal komme med budgetønsker til 2019, og her må vi se, om ledelsen vil give os de cirke 25.000 kroner, som vi mangler for at kunne købe en portal. Men det vil i så fald betyde, at et andet fag ikke får det, de ønsker", siger hun.

"I øvrigt er jeg ikke enig i, at der ikke fandtes gode nok portaler til engelsk førhen. For tre år siden arbejdede jeg i Slagelse Kommune med adgang til Gyldendals engelskportal, og den fungerede udmærket", siger hun.

Indtil videre må Maria Roneklindt og hendes kolleger affinde sig med de gamle undervisningsmaterialer, som stilles til rådighed på skolen, eller gå på jagt online.

"Vi kan selvfølgelig gå på nettet, som bugner med gratis undervisningsmaterialer til engelsk, men det tager bare en krig at finde ud af, hvad der virker, og hvordan man opfylder læringsmålene - og det er ikke tid, vi har mest af i forvejen. En faglig portal vil være en kæmpe hjælp i en travl arbejdsdag", siger hun.

Ændres tidligst i 2020

De nuværende kontrakter med forlagene gælder til 2020, så det bliver altså tidligst om to år, at engelsklærerne på Fløng Skole kan gøre sig forhåbninger om, at kommunen vil lave en aftale med et forlag om indkøb af digitale læremidler, eller om flere af pengene til undervisningsmaterialer bliver sendt ud til skolerne.

"Jeg synes, vi har prioriteret pengene rigtigt for nu. I 2020, når vi skal i gang med at prioritere igen, må vi se på, om nogle af pengene skal ud på skolerne. Det skal overvejes, om økonomien til undervisningsmidler fremover i højere grad skal lægges ud på skolerne, så der kan vælges lokale løsninger", siger Lonnie Sørensen.