Fælles mål
66   58

Professor: Ministeriet anerkender lærernes professionelle dømmekraft

Det er helt nye signaler fra ministeriet, når de bruger slagord som frihed, mangfoldighed og professionel dømmekraft i forbindelse med de nye anbefalinger om læringsmål og platforme, lyder det fra professor Per Fibæk.

I går kom en ekspertgruppe nedsat af undervisningsminister Merete Riisager med en række anbefalinger til implementeringen af de lempede fælles mål og konsekvenser for brugen af læringsplatforme. Professor på PDU Per Fibæk er aktuel med en bog, som blandt andet siger, at læringsmålsstyringens epoke er forbi.

Artiklen fortsætter under banneret

Han finder udmeldingerne fra ekspertgruppen meget spændende.

"I forhold til de signaler, der kom fra ministeriet indtil for halvandet års tid siden, så er der tale om et tydeligt skifte i ministeriets linje. Nu er der fokus på slagord som frihed, mangfoldighed og professionel dømmekraft. Det er væsentlige og efter min mening meget positive signaler", siger han til folkeskolen.dk.

Per Fibæk påpeger, at ordet evidens overhovedet ikke optræder i den nye publikation fra ministeriet. Mens det var meget fremtrædende,  da projektet om læringsmålsstyret undervisning blev udviklet. Nu har ordet fagprofessionel dømmekraft til gengæld en central placering. Han ser det som et udtryk for, at læreren har fået større autoritet.

Per Fibæk mener, at ændringerne i ministeriets linje dels skyldes en helt konkret politisk ånd.

"Selve ministerskiftet er en væsentlig konkret forklaring på det, der er sket. Men derudover spiller det også ind, at der var meget kraftig kritik af projektet om læringsmålstyret undervisning fra mange lærere og debattører. Hvis vi ser det sammen med aftalen om en ny start mellem KL og DLF, så er det da et udtryk for, at den linje om styring og kontrol som lærere i hvert fald har oplevet, at ministeriet og KL havde lagt i fællesskab, er blevet væsentlig ændret på baggrund af kritikken og debatten".

Læringsplatformene vil ikke længere være styrende

anbefalinger til læringsplatforme

1.   Behov for styrket lokal dialog om den meningsfulde anvendelse af læringsplatforme

2.   Mere rum til den professionelle dømmekraft og til eksperimenterende tilgange til læringsplatforme

3.   Læringsplatformenes design skal understøtte en fleksibel anvendelse

4.   Gentænkning af elevplansfunktionen på læringsplatformene

5.   Udviklingen af teknologier til at understøtte fagprofessionelles arbejde

Sammen med de generelle anbefalinger til arbejdet med mål, havde en undergruppe under ekspertgruppen arbejdet med brugen af læringsplatforme, og gruppen kom med fem anbefalinger:

"Det tegner også godt. De skriver konkret, at det skal være muligt at bruge på forskellige måder og uden nødvendigvis at tage udgangspunkt i målet og uden at bruge alle funktionsniveauer. Det der ligger i det er, at man ikke nødvendigvis skal begynde alle undervisningsforløb med et mål. Der er lagt op til en mere mangfoldig og fleksibel måde at arbejde på for lærerne".

Per Fibæk ser den øgede frihed som en fordel for undervisningen, fordi der fortsat er klare mål for undervisningen.

"Det er faktisk ikke bare tale om metodefrihed, der er også en vis frihed til at vælge indhold og materialer. Med de her anbefalinger er der lagt op til, at læringsplatformene i langt mindre grad får den styrende rolle".

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ