Hørsholm Kommune har blandt andet indført buddy-ordning, hvor de flersprogede elever får en buddy - klassekammerat, når de starter i almenklasse.

Evaluering: Flersprogede elever har godt af at starte i en almenklasse

Flersprogede elever bliver hurtigt en del af det sociale fællesskab, og deres sproglige udvikling sker hurtigt når de starter direkte i almenklasser i stedet for modtageklasser. Det viser en ny evaluering som Hørsholm Kommune har lavet i samarbejde med konsulentvirksomheden Rambøll.

Publiceret

Om evalueringen

  • Siden sommeren 2016 har Hørsholm Kommune valgt, at flersprogedebørn og unge starter direkte i de almene klasser
  • Evalueringen Fælles børn - fællesansvar belyser flersprogede elevers udbytte samtorganisering og implementering af Hørsholm Kommunes strategi
  • Evalueringens formål er at undersøge flersprogede eleverssproglige, faglige og trivselsmæssige udbytte af den nyepraksis
  • Der er foretaget fokusgruppeinterviews blandt kommunensundervisere samt kvalitative fokusgruppeinterviews med undervisere,ressourcepersoner og ledelsesrepræsentanter fra kommunens firefolkeskoler samt fokusgruppeinterview med flersprogede elever ogderes forældre.  

Kilde:RAMBØLL MANAGEMENT CONSULTING

Konklusioner

  • Flersprogede elever opnår hurtigere et socialt tilhørsforholdtil klassen og skolen, når de integreres direkte ialmenundervisningen
  • Eleverne tilegner sig hurtigere det danske sprog i et omfang ogpå et niveau, så de kan begå sig socialt i skolen og interagere medderes klassekammerater og undervisere i hverdagen. Elevernesfagsprog tager dog længere tid at opbygge
  • Forældrene efterspørger generelt feedback på deres børnsfaglige udvikling 

Kilde:RAMBØLL MANAGEMENT CONSULTING

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hørholm Kommune valgte i 2016, at flersprogede børn og unge skulle starte direkte i almenklasser i stedet for modtageklasser for at skabe bedre vilkår for elevernes faglighed, sproglighed og trivsel. Men også for at behandle børn og unge ligeværdigt socialt, fagligt og trivselsmæssigt.

Kommunen er de første til at afprøve denne praksis, der derfor kaldes Hørsholm-modellen. Nu er den første evaluering af den nye praksis færdig og resultaterne er positive. 

 

Lærere: Flygtningebørn har brug for modtageklassen

 

I evalueringen fremgår det, at 55,2 procent af lærerne i spørgeskemaundersøgelsen oplever, at de flersprogede elever er en del af skolens sociale fællesskab. Det fremhæves i evalueringen, at eleverne er glade for at indgå i skolens fællesskab som ´helt almindelige børn´, hvilket smitter af på deres generelle lyst til at gå i skole. Hørsholm Kommune har blandt andet lavet en buddyordning, hvor de flersprogede elever får en buddy - en klassekammerat, som for eksempel kan hjælpe i undervisningen og i frikvarterene, når de starter i skolen.   

"Min buddy skal hjælpe mig med opgaver. Hun hjælper mig også nogle gange med at lege med andre. Fx da jeg lige kom ind i klassen, kunne jeg ikke helt lege med andre. Det var lidt svært, fordi sproget ikke helt var der. Så kunne hun forstå mig. Hun kan godt forstå, hvad jeg siger. Det kan de andre ikke altid på samme måde", fortæller en elev på mellemtrinnet. 

Hørsholm: Flygtningebørn skal direkte i klasser med danske børn

 

 

60,6 procent i spørgeskemaundersøgelsen er enige eller helt enige i, at flersprogede elever har et sprogligt udbytte af undervisningen. Men det er vigtigt at læreren behandler eleverne med tålmodighed og forståelse. Dette er dog ikke en selvfølge hos alle lærere:

 

"Matematiklæreren er rigtig sød og hjælpsom. Hun siger altid, at jeg skal sige, hvis jeg ikke forstår det. Min dansklærer er ikke sådan. Hun tænker ikke på, at jeg kun har været i Danmark i to år", siger en elev.

 

Undervisningsministeriet blåstempler Hørsholm-model

Evalueringen er foretaget i 2017, som følge af den nye strategi: ´Fælles børn - fælles ansvar´. Formålet med evalueringen er, at undersøge flersprogede elevers sproglighed, faglighed og trivsel i den nye praksis. Hørsholm-modellen blev implementeret på grund af gode erfaringer fra England, som afskaffede modtageklasser for mere end 30 år siden, samt anbefalinger fra OECD.