Tosprogede
0   4

Evaluering: Flersprogede elever har godt af at starte i en almenklasse

Flersprogede elever bliver hurtigt en del af det sociale fællesskab, og deres sproglige udvikling sker hurtigt når de starter direkte i almenklasser i stedet for modtageklasser. Det viser en ny evaluering som Hørsholm Kommune har lavet i samarbejde med konsulentvirksomheden Rambøll.

Hørholm Kommune valgte i 2016, at flersprogede børn og unge skulle starte direkte i almenklasser i stedet for modtageklasser for at skabe bedre vilkår for elevernes faglighed, sproglighed og trivsel. Men også for at behandle børn og unge ligeværdigt socialt, fagligt og trivselsmæssigt.

Kommunen er de første til at afprøve denne praksis, der derfor kaldes Hørsholm-modellen. Nu er den første evaluering af den nye praksis færdig og resultaterne er positive. 

Artiklen fortsætter under banneret

Om evalueringen

  • Siden sommeren 2016 har Hørsholm Kommune valgt, at flersprogede børn og unge starter direkte i de almene klasser
  • Evalueringen Fælles børn - fælles ansvar belyser flersprogede elevers udbytte samt organisering og implementering af Hørsholm Kommunes strategi
  • Evalueringens formål er at undersøge flersprogede elevers sproglige, faglige og trivselsmæssige udbytte af den nye praksis
  • Der er foretaget fokusgruppeinterviews blandt kommunens undervisere samt kvalitative fokusgruppeinterviews med undervisere, ressourcepersoner og ledelsesrepræsentanter fra kommunens fire folkeskoler samt fokusgruppeinterview med flersprogede elever og deres forældre.  

Kilde:RAMBØLL MANAGEMENT CONSULTING

 

 

I evalueringen fremgår det, at 55,2 procent af lærerne i spørgeskemaundersøgelsen oplever, at de flersprogede elever er en del af skolens sociale fællesskab. Det fremhæves i evalueringen, at eleverne er glade for at indgå i skolens fællesskab som ´helt almindelige børn´, hvilket smitter af på deres generelle lyst til at gå i skole. Hørsholm Kommune har blandt andet lavet en buddyordning, hvor de flersprogede elever får en buddy - en klassekammerat, som for eksempel kan hjælpe i undervisningen og i frikvarterene, når de starter i skolen.   

"Min buddy skal hjælpe mig med opgaver. Hun hjælper mig også nogle gange med at lege med andre. Fx da jeg lige kom ind i klassen, kunne jeg ikke helt lege med andre. Det var lidt svært, fordi sproget ikke helt var der. Så kunne hun forstå mig. Hun kan godt forstå, hvad jeg siger. Det kan de andre ikke altid på samme måde", fortæller en elev på mellemtrinnet. 

 

Konklusioner

  • Flersprogede elever opnår hurtigere et socialt tilhørsforhold til klassen og skolen, når de integreres direkte i almenundervisningen
  • Eleverne tilegner sig hurtigere det danske sprog i et omfang og på et niveau, så de kan begå sig socialt i skolen og interagere med deres klassekammerater og undervisere i hverdagen. Elevernes fagsprog tager dog længere tid at opbygge
  • Forældrene efterspørger generelt feedback på deres børns faglige udvikling 

Kilde:RAMBØLL MANAGEMENT CONSULTING

 

60,6 procent i spørgeskemaundersøgelsen er enige eller helt enige i, at flersprogede elever har et sprogligt udbytte af undervisningen. Men det er vigtigt at læreren behandler eleverne med tålmodighed og forståelse. Dette er dog ikke en selvfølge hos alle lærere:

 

"Matematiklæreren er rigtig sød og hjælpsom. Hun siger altid, at jeg skal sige, hvis jeg ikke forstår det. Min dansklærer er ikke sådan. Hun tænker ikke på, at jeg kun har været i Danmark i to år", siger en elev.

 


Evalueringen er foretaget i 2017, som følge af den nye strategi: ´Fælles børn - fælles ansvar´. Formålet med evalueringen er, at undersøge flersprogede elevers sproglighed, faglighed og trivsel i den nye praksis. Hørsholm-modellen blev implementeret på grund af gode erfaringer fra England, som afskaffede modtageklasser for mere end 30 år siden, samt anbefalinger fra OECD.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
37 andre er allerede tilmeldt
Nyhed: Nyt fagligt netværk

NYHED! Vidste du, at du lige nu læser på Folkeskolens helt nye faglige netværk Dansk som andetsprog?

Tilmeld dig netværket og få en mail med ny faglig viden, forskning og erfaringsdeling.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.