Billedkunstlærer Annette Bruun har en gang de seneste fem år været på faglig efteruddannelse i form af et endagskursus.

Undersøgelse: Ingen efteruddannelse i over fem år

Billedkunstlærere går rundt i årevis uden at få efteruddannelse i faget. Det svarer langt størstedelen af de lærere, som har deltaget i Folkeskolens undersøgelse.

Publiceret

Folkeskolen.dk/billedkunst

På billedkunstnetværket bliver derdelt alt fra faglig viden, tips og erfaringer til holdninger omfaget. Her kan du sparre med de allerede 4.588 tilmeldte lærere frahele landet og få nyt om dit fag direkte i indbakken.

OM UNDERSØGELSEN

• Undersøgelsen er udført i november 2017 og bygger på svar fra149 undervisere i billedkunst.

• Spørgeskemaet er udsendt i samarbejde med den faglige foreningDanmarks Billedkunstlærere, som blandt andet på foreningenshjemmeside og i foreningens nyhedsbrev har opfordret landetsbilledkunstlærere til at deltage. Det har samtidig været muligt attilgå undersøgelsen på folkeskolen.dk/billedkunst.

• Undersøgelsens repræsentativitet er ikke mulig at bestemme,hvorfor svarfordelinger ikke nødvendigvis er udtryk for det samledebillede af 
billedkunstlærere.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det står sløjt til med efteruddannelse i fagene. Fem år eller mere uden ny inspiration i form af efteruddannelse er hverdagen for hovedparten af de billedkunstlærere, som har besvaret folkeskolen.dk/billedkunsts spørgeskemaundersøgelse, der er udarbejdet i samarbejde med foreningen Danmarks Billedkunstlærere.

81 procent af de 149 billedkunstlærere, som har deltaget i undersøgelsen, svarer, at de har gået rundt i mindst fem år uden at få efteruddannelse i deres fag. Og det overrasker på ingen måde landsformand for Danmarks Billedkunstlærere Lykke Andersen.

»Det er alt for få, der får efteruddannelse i faget. Og hvis man spørger dem, som rent faktisk har sagt, at de har fået noget efteruddannelse inden for de fem år, er der typisk kun tale om endagskurser«, siger hun.

Ifølge formanden består mange af de helt korte kurser af et præsenteret oplæg med en efterfølgende debat. Mere kan der ikke nås på en enkelt dag. »Det er altså ikke efteruddannelse. Det er et inspirationskursus«, siger Lykke Andersen.

Af de 28, som angiver at have været på efteruddannelse i løbet af de seneste fem år, lyder det fra 18, at deres efteruddannelse har bestået af et eller flere kortere kurser.

»Jeg er den eneste, der får betalt efteruddannelse« 

Formand: Faget stagnerer

Den manglende efteruddannelse i faget går ifølge formanden ud over kvaliteten af den undervisning, lærerne kan tilbyde.

»Uden efteruddannelse er der ikke ny inspiration, og man får ikke udviklet faget. Man kan sige, at faget stagnerer«, siger hun og fortsætter: »Mange lærere risikerer simpelthen at udøve faget på en måde, som det ikke har set ud i flere år, fordi de ikke ser, hvordan faget har udviklet sig«.

 

På Ellebækskolens afdeling Kalbyris i Næstved er det ikke blevet til meget efteruddannelse i billedkunst for billedkunstlærer Annette Bruun, selv om det er 15 år siden, at hun læste det som linjefag. I løbet af de seneste fem år har hun én gang været af sted på et enkelt endagskursus.

»Jeg ved ikke, om jeg vil kalde det efteruddannelse, når det kun var én dag. Jeg lærte om collografi, som er en trykteknik, man bruger til at lave collager af forskellige materialer«, fortæller hun.

Ved siden af det enkelte billedkunstkursus har hun i løbet af de seneste år i stedet været på kursus i maskinkørekort til håndværk og design, og hun har også været på flere AKT-kurser (adfærd, kontakt, trivsel).

Powered by Labrador CMS