Lærer Kim Lynbech mener, at håndtering af konflikter mellem eleverne fylder for lidt på læreruddannelsen, og at læreren derfor må trække på sine personlige egenskaber for at få det til at lykkes. Her er Kim Lynbech på studietur på Christiania med nogle af sine elever.

»Uddannelsen ruster os ikke til virkeligheden«

Nyuddannede lærere synes ofte, at de ikke er rustede til at klare opgaver og udfordringer som for eksempel håndtering af konflikter mellem eleverne, mener lærer Kim Lynbech.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

At to ud af tre lærere begrunder deres kunnen på jobbet med referencer til udtryk som »den fødte lærer« og personlige evner, kan være et udtryk for flere ting, mener lærer Kim Lynbech, da Folkeskolen beder ham forholde sig til Martine Bayers kritik.

»Det kan være et udtryk for, at læreruddannelsen ikke afspejler den virkelighed, som langt de fleste nyuddannede lærere oplever. De nyuddannede lærere kan nemt føle, at de ikke er rustede til at klare de opgaver og udfordringer, der møder dem i skolen i dag«, siger Kim Lynbech, der er lærer på Søhusskolen i Odense. Han modtog tidligere i år Politikens undervisningspris for sin måde at arbejde med demokrati og dannelse på.

»Jeg tror, at mange lærere oplever, at konflikthåndtering blandt elever fylder mere og mere. Jeg tror ikke, at konflikthåndtering fylder nok på lærerseminariet, og dermed kan lærerne hurtigt komme til at opleve, at de skal skabe deres egne små succeser i skolen ved at være den 'fødte lærer'. Det kan ske, hvis man for eksempel helt naturligt er god til at håndtere konflikter«, siger Kim Lynbech.

"Lærerne er ramt af janteloven"

Arbejdet med trivslen i en klasse er utrolig vigtigt i skolen i dag, pointerer han, og heller ikke her tror han, at lærerne uddannes, så de har stærke nok kompetencer. Igen er det noget, som læreren selv må finde på og bærer i sig:

«Hvis en lærer har en naurlig evne til at arbejde med trivsel, vil denne lærer sikkert opfatte sig selv som den 'fødte lærer', fordi læreren oplever at lykkes med det. Det er ikke færdigheder, som læreren har tilegnet sig gennem studiet på lærerseminariet. Det bygger mere på lærerens personlighed og evnen til at skabe relationer«, siger Kim Lynbech.

Forskningschef: Den fødte lærer bør afgå ved døden

Han er selv meget opmærksom på, om eleverne trives.

»Eleverne kan umuligt få et fuldt udbytte af undervisningen uden at trives i klassen. Men jeg oplever heldigvis, at der i folkeskolen i dag er opstået en større og større respekt blandt elever for lærerens faglighed. Jeg oplever også et meget større fagligt fokus fra eleverne, hvis du som lærer formår at skabe en mere kreativ tilgang for eleverne til det faglige indhold«, siger Kim Lynbech.