Højmeskolen kl. 9.45: 
lærerne

Sociale medier-råd eller ej

Maggie Aagaard er lærer og koordinator for børnemiljøet for 0.-5. klasse på Højmeskolen i Odense. Sammen med lærer Jacob Grønning, som er koordinator for ungemiljøet, tager hun imod SoMe-rådgiver Lykke Møller Kristensen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Børnene tager det med herhen. Det har indflydelse på vores hverdag«, siger Maggie Aagaard om behovet for, at skolen tager stilling til børnenes digitale liv.

Min fucking skole har taget min mobiltelefon

»Vi har fokus på mobning og mental sundhed«, forklarer Jacob Grønning, der oplever, at de sociale medier »har sneget sig mere og mere ind«. Rådgiver Lykke Møller Kristensen spørger ind til, om hun i de næste timer skal prøve at spotte elever, der kunne være med i et helt nyt sociale medier-råd på skolen. Men lærerne ser hellere, at medierådet udspringer af elevrådet.

»Vi har et stærkt elevråd. De skal have en chance for det«, siger Maggie Aagaard.

»Men det er fra 4. klasse, man er i elevrådet, ikke? Så vil jeg prøve at spotte, om en fra 3. klasse kan være med til møderne om de sociale medier«, siger Lykke Møller Kristensen.

Begge lærere håber, at Lykke Møller Kristensen med sit besøg denne dag kan samle skolen om indsatsen mod digital mobning.

»Nogle lærere går rigtig meget op i det. Men andre gør ikke. Vi har hver vores måde at gøre det på. Vi håber, at vi kan få et fælles fundament«, siger Maggie Aagaard.