"Wow. Det var altså en vild oplevelse, mine damer og herrer. Og jeg må sige, at det gav mig endnu mere blod på tanden til at kæmpe for en god skole - folkets skole", lød fra undervisningsminister Merete Riisager til lærernes kongres om at blive portrætteret som frihedsgudinde på forsiden af lærernes fagblad.

Minister: Skolen skal sættes mere fri af stat og kommuner

Vi skal væk fra detailregulering og tjeklister og give folkeskolen og dens lærere mere frihed. Sådan lød det i dag fra undervisningsminister Merete Riisager på lærernes kongres.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"I skal have frihed til at fokusere på den gode undervisning".

Sådan lød den klare besked til lærerne fra Merete Riisager, da hun her til formiddag var inviteret til at tale ved lærernes kongres i Tivoli Congress Center i København.

"Skolen skal i det hele taget have øgede frihedsgrader fra statslige og kommunale bindinger", sagde Merete Riisager fra talerstolen og modtog klapsalver fra salen.

Anders Bondo: Finansministeriet trækker fortsat i trådene 

Ministeren indledte sin tale med at vise fagbladet Folkeskolen fra 1. september frem med en forside, hvor ministeren er portrætteret som frihedsgudinde som symbol på ministerens kamp for øget frihed til lærerne: 

"Wow. Det var altså en vild oplevelse, mine damer og herrer. Og jeg må sige, at det gav mig endnu mere blod på tanden til at kæmpe for en god skole - folkets skole", sagde ministeren til både grin og klapsalver fra salen. 

Minister kæmper for sin vision 

Færre bindende mål er ikke nok

Ministeren glædede sig over, at antallet af bindende mål i de Fælles Mål forventeligt bliver reduceret kraftigt fra december.

"Færre bindende mål skal give jer mere frihed. Det gode skoleliv for eleverne skabes først og fremmest af dygtige, professionelle lærere".

Lærerne skal derfor ikke "udsættes for unødig detailregulering og tjeklister", lød det yderligere fra ministeren.

Bondo: 2013 må aldrig gentage sig 

"Det vil jeg arbejde for, så længe jeg er undervisningsminister. Ja, lige så længe jeg er i politik", sagde hun til nye klapsalver fra de tilhørende.

På kongressen diskuterer lærerne blandt andet, hvad der er et godt arbejdsliv, og det havde ministeren noteret sig.

"Det er helt centralt, at I har et godt arbejdsliv. At I har den frihed og nyder den respekt, som er nødvendig. At der ikke bliver spændt ben for jeres arbejde med kerneopgaven med eleverne". 

Undervisningsbegrebet er for snævert

Og det var ikke det eneste, ministeren havde bemærket.

Under talen citerede Merete Riisager et uddrag fra gårsdagens beretning fra lærernes formand Anders Bondo Christensen om, at foreningen er tilfreds med, at skoledebatten er begyndt at tale om, at 'læring' er noget, der sker i undervisningen mellem lærer og elev.

"Jeg kan sige, at jeg er enig - og mindst lige så tilfreds med, at det skib - eller supertanker, som vi her taler om - så småt er ved at vende", lød det fra Merete Riisager til salen, som gengældte med flere klapsalver.

Ziegler: KL er klar til at forhandle lærernes arbejdstid

"Jeg må her indskyde, at jeg ikke har det fjerneste imod, at elever lærer noget. Men læringsbegrebet er for snævert. Der er ikke plads til alt det, der faktisk finder sted, når børn lærer. Når undervisning finder sted", tilføjede ministeren.

Merete Riisager pointerede også, at "nok skal skolen være en skole for livet. Men skolen er ikke hele livet", og tilføjede, at et børneliv er andet og mere end skolen.

På kongressen tales der meget om både lockuoten i 2013 og de kommende overenskomstforhandlinger. Og i sin tale fik Merete Riisager da også nævnt, at næste års overenskomstforhandling er et anliggende mellem Danmarks Lærerforening og KL.

Nedsætter arbejdsgruppe mod lærervold 

På et år rammes hver femte lærer af vold på jobbet 

Ministeren kaldte i sin tale tallene for alarmerende og fortalte, at hun vil nedsætte en arbejdsgruppe med repræsentanter fra ministerier, fagforeninger og organisationer, der skal komme med forslag til handleplaner.

"De skal være med til at understøtte, at skolerne forholder sig aktivt til problemstillingen. Og så skal vi til bunds i problemet og omfanget af det. Derfor sætter jeg gang i en dybdegående undersøgelse, der skal bidrage til at klarlægge problemstillingen om vold og trusler om vold nærmere".