Fagfordeling er i gang: Søndervang har stadig succes med stor lærerinddragelse

Fordelingen af fag og områder er på nuværende tidspunkt i fuld gang på skolerne. På Glostrup Skole afdeling Søndervang har de i flere år haft succes med en model, hvor puslespillet bliver mere synligt for lærerne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De danske folkeskoler er i øjeblikket i gang med den store årlige fagfordeling, hvor fag, klasser og andre områder skal fordeles ud på skolens medarbejdere. Det kan være en hektisk tid, som kan anspore både konflikt og forløsning, skuffelse og glæde, for fagfordelingen er på mange måder rammesættende for det folkeskoleår, lærerne går i møde efter sommerferien.

I 2012 bragte folkeskolen.dk en artikel om Søndervangskolens model, der gik ud på at lade lærerne klare store dele af den faglige fordeling og i anledning af, at årets fagfordeling er på sit højdepunkt, er vi vendt tilbage, for at se, om konceptet stadig holder.

Lærerne klarer selv fagfordelingen

Lærer-plancher på væggen

"Vores fagfordeling er stadig meget åben", siger Anna Højlund som er tillidsrepræsentant på afdeling Søndervang. "Vi har en måde at samarbejde med ledelsen på, hvor de hænger skemaerne op, så man kan se, hvor der er huller. Det betyder, at vi som medarbejdere, også kan være med til, at komme med løsningsforslag til vores eget skema. Hvis der er noget, som ikke går op og der opstår en knude, kan man altså være med til at løsne den op".

Helt konkret hænger ledelsen klasse-skemaer, medarbejderskemaer og oversigten over andre arbejdsopgaver op på væggen i et mødelokale, på samme måde som eleverne hænger plancher op på skolen. Således kan lærerne gå ind og se, hvordan det står til med puslespillet, og i fællesskab vurdere, om der er nogle brikker, som kan flyttes bedre rundt.

modellen giver medejerskab

Bendt Svenssen, der er suppleant for Anna Højlund og for øjeblikket vikarierer som tillidsrepræsentant i anledning af hendes barsel, er enig i, at modellen fungerer.

"Det giver medejerskab til den fagfordeling, man får til næste skoleår, og det er godt for arbejdsmiljøet, at der er gennemsigtighed over, hvem der skal have, hvad".

Selvom der i denne omgang er mange nyansatte, som skal have fordelt fag til næste skoleår, har processen forløbet meget gnidningsfrit ifølge Bendt Svenssen.

"Der har været flere, som gerne ville have samfundsfag i udskolingen, men ellers har der stort set ikke været noget", siger han.

"Man ved hvad man har at bytte med"

Anna Højlund fortæller, at skolen arbejder med en fordeling, hvor man antager, at cirka 75 procent af beslutningskraften ligger hos lærerne, mens lederne står for de resterende 25 procent.

"Det er selvfølgelig stadigvæk ledelsen, der træffer den endelige beslutning",siger Anna Højlund og tilføjer, at der stadig fra tid til anden opstår spænding og utilfredshed hos kollegaerne. "Men jeg synes personligt, at det fungerer godt, og jeg har indtryk af, at de andre også har det på samme måde. Man har mulighed for at forhandle bedre, fordi man kan se, hvad man har at bytte med".

Hvordan ser det ud på jeres skole? Bruger i samme model som afdeling Søndervang, eller et helt andet koncept? Og hvordan fungerer det? Giv jeres besyv med i kommentarsporet.