Pædagogik
0   4

Sommer-højskole skal give ny samtale om skolen og lærernes rolle

Lærere fra alle skoleformer inviteres til 'Lærermødet' - en uges højskolekursus med fokus på lærergerningen.

Hvilke samtaler opstår, hvis man lader lærere fra vidt forskellige skoleformer mødes til en uges sommerhøjskole med lærergerningen som udgangspunkt?

Til sommer kan lærere selv være med til at give et svar på spørgsmålet, når der fra den 3.-7. juli holdes 'Lærermøde' på Ryslinge Højskole. Det er Folkehøjskolernes Forening i Danmark, der  arrangerer kurset sammen med bl.a. Danmarks Lærerforening og Frie Skolers Lærerforening.

Artiklen fortsætter under banneret

"Vi vil gerne være værter for en samtale om, hvad dannelse er. Det har der været en stærk tradition for i de frie skoler og på højskoler. Derudover er den pædagogiske debat blevet meget fastlåst og polariseret, mange har ikke lyst til at deltage, og det er svært at finde et rum, hvor man kan tale frit, og hvor der også er plads til omtanke og refleksion", siger Stig Skov Mortensen, der er konsulent i foreningen.

Ideen er, at mødet skal være et komprimeret højskolekursus, og det er erfaringen, at samtalerne ændrer sig, når man spiser, taler, synger og spiller fodbold sammen. Og selvom det foregår i højskoleregi er det ikke en "salgstale for højskolerne".

"Vi taler om skole og dannelse, og gør det på en højskole, fordi vi mener, at den særlige form kan give noget ekstra", siger Stig Skov Mortensen.

Forskellige vinkler

Til lærermødet kommer der lærere fra efterskoler, frie grundskoler, højskoler, folkeskoler, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser.

DEM KAN DU MØDE PÅ 'LÆRERMØDET'

Gert Biesta (prof.) Lene Tanggaard (prof.) Brian Degn Mårtensson (ph.d.-stipendiat), Jens Erik Kristensen (lektor) Mette Frederiksen (lærer) Peter Skov-Jakobsen (biskop), Alexander von Oettingen (dr. pæd.) Gertrud Højlund (journalist) Leo Komischke-Konnerup (lektor), Uffe Rostrup (Frie Skolers Lærerforening) Arne Eggert (udviklingsdirektør) Jonas Lysgaard (forsker), Jens Skou Olsen (ph.d. og bassist) Anders Bondo Christensen (Danmarks Lærerforening), Carolina Magdalene Maier (mf, ALT.) Christian Dalby (fmd. lærerstuderende) Camilla Wang (rektor), Marianne Jelved (mf, RV), Simon Lægsgaard (forstander) Kirsten M. Andersen (Grundtvigsk Forum), Jens Blendstrup (forfatter) Katja Gottlieb (lærer) Rasmus Kolby Rahbek (ph.d.-stipendiat), Lisbeth Trinskjær (Folkehøjskolernes Forening) Jonas Lieberkind (lektor) Laust Joen Jakobsen (rektor), Simon Finnerup (højskolelærer) Torben Vind Rasmussen (forstander) Søs Irini Armyrantis (lærer), Stefan Hermann (rektor) Hanne Pontoppidan (Uddannelsesforbundet) Bob Bohlbro (lærer).

"Vi vil gerne have forskellige typer af lærere repræsenteret. For det kan give nogle andre vinkler på, hvad man kan som lærer, og hvad det er for et rum, man står i overfor en gruppe elever", siger Stig Skov Mortensen.

 

Internationale diskussioner

Strukturen i kurset bliver, at der både er værksteder, som deltagerne kan melde sig til, og overordnede fælles aktiviteter. Kurset har derudover et internationalt udsyn ved den hollandske skoleforsker Gert Biesta.

"Tanken med det er, at bevægelsen i skolesystemerne og lærernes rolle er til forhandling internationalt. Det er ikke et dansk fænomen, at vi diskuterer lærerens rolle i skolen, lærerens anseelse, pædagogik dannelse i skolen osv. Mange af diskussionerne er transnationale", siger Stig Skov Mortensen.

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ