Anmeldelse Tosprogede
0   15

Sprogudviklende undervisning – helt tæt på fagene

Har du flersprogede elever i din undervisning, er der god viden og konkrete eksempler at hente her. Og man må godt plukke ud.

Kom ind i sproget

Fakta


Titel
Kom ind i sproget

Pris
299

Sider
280

Forlag
Akademisk Forlag

Endnu en indsigtsfuld bog om undervisning af flersprogede børn og unge er kommet fra trykken. "Kom ind i sproget" er udkommet i Akademisk Forlags didaktikserie, og bogen fremstår som en grundig og lødig lærebog, som må være guf i læreruddannelsesregi, men som forhåbentlig også vil blive opdaget i lærerkredse.

Artiklen fortsætter under banneret

Gennem 11 tematiserede kapitler flettes teoretisk begrebsindføring, analysemodeller og overordnede principper sammen med eksempler på autentiske læringsforløb fra en dansk skolesammenhæng. Kapitlerne kan læses uafhængigt af hinanden, men kommer som helhed hele vejen rundt om den gode, sprogbaserede undervisning, der er så bydende nødvendig for at sikre ordentlig sproglig og faglig udvikling hos flersprogede børn og unge.

Bogen smager på mange måder som Pauline Gibbons' bog ”Styrk sproget, styrk læringen”, der for nylig udkom i en dansk bearbejdet version, og som der også refereres løbende til. Begge bøger beskriver, udfolder og eksemplificerer, hvordan sprog og fag går hånd i hånd, og hvor afgørende en fagundervisning præget af høje forventninger, et sprogudviklende fokus og en stilladserende tilgang er. "Kom ind i sproget" har ikke som hos Gibbons de mange aktivitetsforslag, men gengiver til gengæld (meget) detaljeret hele forløb, og hvor Gibbons' bog primært er struktureret af tale-, læse-, skrive- og lyttekategorierne, rummer "Kom ind i sproget" også kapitler om emner som skole-hjem-samarbejde, funktionel respons og vurdering af læremidler i en dsa-optik.

Bogen henvender sig til både lærere og lærerstuderende. Det er muligvis fornuftigt nok; for mange også erfarne lærere er undervisningen af flersprogede børn en ny opgave. Alligevel kan jeg godt være i tvivl om, hvorvidt henvendelsen til de studerende vil forstyrre læreres oplevelse af relevans. Der refereres en del til erfaringer fra praktikforløb, og hvert kapitel afsluttes med studieopgaver. Når forberedelses- og fordybelsestiden er så sparsom, prioriterer man så den bog, der (også) henvender sig til studerende? Jeg må ærligt sige, at jeg ikke ved det, men at jeg da håber det, for der er god viden, øjenåbnende pointer og konkrete handlingsanvisninger at hente for alle lærere med flersprogede elever i klasserne.

For blot at nævne et par eksempler burde læsestrategierne og de førlæsningsaktiviteter, Katja Vilien har samlet i sit kapitel om læsning, udleveres til alle, der har støtte- eller supplerende timer med flersprogede elever. Lone Wulffs kapitel om ordforråd vil faglærere og i særdeleshed også fremmedsprogslærere kunne drage stor fordel af, og endelig må kapitlet "Sprogligt udviklende didaktik for nyankomne" af Mette Ginman og Maria Neumann Larsen fremhæves: Det burde foræres indbundet med hård ryg til alle lærere, der har nyankomne elever i deres undervisning – ikke mindst i de kommuner, hvor man har valgt at nedlægge modtagelsestilbuddene.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
607 andre er allerede tilmeldt

PLC-netværket er for ansatte og andre med interessere for skolernes pædagogiske læringscentre. I samarbejde med Pædagogisk LæringsCenterForening. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
524 andre er allerede tilmeldt